Yazid bin Muawiyah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 21:
Golongan Syi’ah di Kufah mula panik ditakuti Saidina Hussain berbai’ah kepada Yazid. Tentera Syi’ah lengkap bersenjata dari Kufah iaitu Syits bin Rab’ie seorang Syi’ah dari Kufah yang mengetuai 40,00 bala tentera mengejar rombongan Saidina Hussain dan mereka bertembung di Karbala. Syits bin Rab’ie orang yang mula-mula turun dari kudanya untuk memenggal kepala Saidina Hussain. ‘Abdullah ibnu ‘Umar r.a ( Ibnu Umar ) seorang sahabat Nabi yang besar kedudukannya telah dipertanggungjawabkan penduduk Kufah atas kematian Saidina Hussain. Sayyidatina Zainab, saudara perempuan Sayyidina Husain yang terus hidup selepas peristiwa itu juga mendoakan keburukan untuk golongan Syiah Kufah.
 
Fatimah anak perempuan Sayyidina Husain pula berkata, " Kamu telah membunuh kami dan merampas harta benda kami kemudian telah membunuh datukku Ali (Sayyidina Ali). Sentiasa darah-darah kami menitis dari hujung-hujung pedangmu……Tak lama lagi kamu akan menerima balasannya. Binasalah kamu! Tunggulah nanti azab dan kutukan Allah akan berterusan menghujani kamu. Siksaan dari langit akan memusnahkan kamu akibat perbuatan terkutukmu. Kamu akan memukul tubuhmu dengan pedang-pedang di dunia ini dan di akhirat nanti kamu akan terkepung dengan azab yang pedih ". Namun demikian,Golongan [[Syiah]] mengingati peristiwa pada setiap tahun iaitu pada 10 Muharram dengan berdukacita, menangisi dan mencederakan diri sendiri sehingga kini.
Yazid pertama sekali ditentang oleh cucu [[Nabi Muhammad s.a.w.]] iaitu [[Saidina Hussein bin Ali|Saidina Hussein]] yang juga merupakan anak [[khalifah]] terakhir [[Khulafa al-Rasyidin]], [[Saidina Ali Abi Talib]]. Namun demikian,Golongan [[Syiah]] mengingati peristiwa pada setiap tahun iaitu pada 10 Muharram dengan berdukacita.
 
Selepas itu berlaku lagi beberapa penentangan di empayar [[Islam]] tetapi kesemuanya gagal.