Apa Tengok Tengok?: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 29:
 
==Pelakon==
*Chomatt Samad- Shariff Khan
* [[Dato' Jalaluddin Hasan]], [[Zulkifli Ismail]], Aaron Roa.
*Iqbal Mazlan- Ahmad Daniel
*Gracie- Adryianna
*Dato Jallaludin Hassan- Ayah Ahmad Daniel
*Zulkifli Ismail- Guru Besar
*Sathiya- Kumpulan Muzik
*Kuswadinata- Atuk Adryianna
*Mahyon Ismail- Nenek Adryianna
*Dilla Ahmad- Ibu Adryianna
*Rahim Omar- Bapa Sharrif Khan
 
==Penerimaaan==
Filem ini pada awalnya mengambil risiko yang sangat besar. Ini sebab krew filem ini memilih genre yang kurang popular bak k. Dalam poster dia tulis filem muzikal aksi komedi. Jadi, ia bukan filem seram, filem aksi pun sebenarnya tak berapa aksi la sebab tiada sebarang letupan dan tak lebih 10 butir peluru digunakan. Muzikal tu ada juga la 4 kali kumpulan tu nyanyi lagu. Dalam syarat komedi, blogger yang menulis review pasal filem Apa Tengok-Tengok sangat setuju dengan idea dan mesej yang ingin disampaikan.Filem ini agak kelakar, sampai Sathiya punya dialog diangkat menjadi tajuk filem walau dia hanya muncul selama 10 minit…Berikut merupakan artikel yang ditulis oleh blogger,KAKI WAYANG;
'Bab comedy tu memang saya puji. Part Sathiya tu kelakar, dan juga nak puji watak Bro Joe (lakonan bekas peserta Raja Lawak tu). Diorang dua ni memang kelakar dan nampak natural je lakonan diorang. Mungkin saya bukan target market mereka, so lawak-lawak dari pelakon lain cam saya dah boleh agak dari awal.'
 
 
 
 
 
 
Satu lagi risiko besar dalam filem ini ialah mengambil pelakon-pelakon baru. Hanya Iqbal juara Pilih Kasih yang boleh dikatakan ada nama sikit. Jadi, 90% filem ini dihiasi oleh 9 orang pelakon utama ni yang rata-rata masih baru. Menurut salah seorang blogger yang dirahsiakan:
"Filem ini ada unsur-unsur Hindustan di mana tiba2 semua orang tahu menari ikut rentak dan pengetua pun boleh menyanyi dengan sangat baik/kuat tanpa mic. Saya pasti penonton-penonton kita dah didedahkan dengan filem-filem yang hebat so diorang akan rasa kekok/kelakar dengan benda-benda sebegini. Kedua, tak tau la sangat susah nak wat gambar bendera melayang di udara, sampai kene masukkan bendera kartun, hilang mood time tu, or mungkin pengarah ingat penonton tak perasan kot itu bendera kartun."
 
 
Saya tak tau diorang ni form berape sebab klu yang diberikan hanya diorang ni belajar Math. Diorang bukan budak form 6 sebab uniform diorang exactly the same dengan budak form 1 kat sekolah tu. Diorang juga mempunyai ketinggian yang super-duper compare dengan budak2 kelas sendiri, even pengawas pun jauh lebih pendek. Diorang tak tertekan dengan peperiksaan. Diorang boleh simpan rambut panjang dan siap kaler lagi.
 
 
Time kejadian tebusan tu, Pengetua kene halau dari bilik polis tapi Penolong Kanan siap dapat duduk lagi and jadi informer. Dalam kejadian itu, pengetua dibiarkan berkeliaran di luar bilik kejadian, I thought polis patutnya jauhkan semua orang dari bilik itu. Semua pelajar dihalau keluar pagar tapi Adriana dengan Iqbal boleh sampai kat tingkat tu tanpa sebarang kesusahan. Bro Joe wat hal depan pagar sekolah, polis sangat kebetulan tiba-tiba datang tanpa orang panggil. Pastu tiba2 kat pertandingan tu Sathiya dah kenal dengan diorang semua. Saya tertanya camne diorang kenal dan kamcing? Tiba-tiba dah gelak sakan, kene potong ape.
 
 
Ketika merasakan filem ni dah nak habis, tiba-tiba ada babak budak sakit, kene kanser dan perlukan 150k. Dekat hospital tu, parent budak tu pun xde, cikgu dengan bapak Iqbal pulak yang lebih semangat dari mereka. Pastu nak tolong dengan buat konsert budak-budak, cam tak realistic sikit la. Malangnya tak tahu berjaya ke x konsert tu sebab dia terus habis time diorang nyanyi. So, keseluruhan filem ni diberi title Apa Tengok-tengok? Sempena satu dialog Sathiya itu.
 
 
Oh, banyak lagi nak tulis, tapi takut jadi panjang sangat pulak dan korang bosan. Bagi blogger lain yang dah tengok filem ni, korang share2 la plak point korang kat sini. So, rasa korang pun dah dapat apa yang korang nak tahu iaitu, pendapat seorang blogger mengenai filem ni. Bukan tak support filem tempatan, tapi kalau nak maju, u need honest feedback.
 
 
Semoga filem seterusnya akan lebih mantap dan cemerlang. Kitorang ni bukan orang filem, wartawan yang dibayar gaji or student filem ke ape, just memberi pendapat dari kaca mata penonton biasa. Kalau ada staf pihak produksi yang singgah ke page ni, harap jangan kecik hati, sebab kehadiran anda diperlukan untuk memeriahkan lagi industri filem negara. Mungkin ini first filem kan, nak try and error ke ape, harap-harap filem akan datang lebih mantap dan gempak.
 
 
Sekian, majulah filem tempatan untuk negara.
 
==Lihat juga==