Qada dan Qadar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 67:
Di atas Adalah Akidah Ahli Sunnah Waljma'ah berkenan Qada dan Qadar.
 
Manakalah golongan yang mngatakanmengatakan Allah tidak tetapkan perbutan manusia adalah akidah Qadariyah(akidah ini ditentang oleh Imam Abu hanifah dan Imam syafie) dan Akidah Muktazillah(ditentang oleh Imam Hambali dan beliau di penjarakan oleh pengusa yang berakidah Muktazilah) dan pada akhir zaman ini muncul gerakan Hizbut Tahrir<ref>Al-Syakhshiyah al-Islamiyah ISBN 979-9478-13-8</ref> yang mana mereka juga mengatakan perbuatan manusia bukanlah sesuatu yang Allah tetapkan.
 
Imam Abu Ya'qub Yusuf B. Yahya al-Buwaithi (murid Imam asy-Syafi'i) pernah bertanya kepada Imam asy-Syafi'i:
Baris 75:
Jawab imam asy-Syafi'i, "Sesiapa yang mengatakan Iman cukup dengan perkataan maka dia adalah pengikut murji'ah. Sesiapa yang mengatakan Abu Bakr dan 'Umar bukan imam (khalifah), maka dia Syi'ah Rafidhah. Dan sesiapa yang mengatakan perbuatan hamba bergantung kepada kehendaknya semata-mata maka dia adalah pengikut qadariyah." <ref>adz-Dzahabi, Siyar A'lam Al-Nubala 10/31</ref>
 
Manakala golongan yg serahkan semua pada Allah tampa ada sebarang usaha itu adalah Jabriyah (Akidah yang salah menurut ulamak-ulamak muktabar) mereka juga mngatakanmengatakan manusia jadi jahat atau baik kerna paksaan.
 
Akidah-Akidah yang mnyimpangmenyimpang ini adalah keranahkerana masalahmenyalahfahami dalam memahamimaksud Qada dan Qadar.
 
== Lihat juga ==