Libreto: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
Baris 16:
 
Pasangan libretis [[Perancis]] Henri Meilhac dan Ludovic Halévy menulis sejumlah yang besar libreti untuk [[opera]] dan opereta untuk penggubah Jacques Offenbach, Jules Massenet dan Georges Bizet. Libretis Arrigo Boito pula banyak menulis libreti untuk, antara lainnya, [[Giuseppe Verdi]] dan Amilcare Ponchielli, termasuk dua [[opera]] gubahannya sendiri.
 
Libreto selalunya ditulis sebelum gubahan muzik lengkap. Beberapa penggubah, seperti Mikhail Glinka, Alexander Serov, Rimsky-Korsakov, [[Giacomo Puccini]], dan Pietro Mascagni kebiasaannya menulis muzik tanpa teks dan memberikannya kepada para libretis untuk kata-kata kepada baris-baris melodi vokal.
 
Sesetengah [[penggubah]] pula gemar menulis libreti untuk [[opera]]-opera gubahan mereka sendiri, contohnya [[Richard Wagner]] yang kerap menggabungkan legenda dan peristiwa yang berlaku di [[Jerman]] ke dalam corak epik untuk [[opera]] dan drama muzik beliau. Penggubah Alban Berg pula sebagai contohnya mengadaptasikan hasil karya Georg Büchner yang berjudul "Woyzeck" untuk libreto [[opera]]nya yang berjudul "Wozzeck".
 
==Ciri-ciri sastera==