Jailani Johari: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Amy Gigsy (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Infobox_politician | honorific-prefix = Dato'<br> | name = Jailani Johari | image = | imagesize = 250px | caption = | birth_date = {{Birth date and age|...'
 
Amy Gigsy (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 49:
o Bagi rantau ASEAN, Thailand dan Indonesia turut terpilih bersama Malaysia manakala Singapura pula gagal terpilih di dalam penggundian tersebut.
o Peranan aktif Malaysia di dalam UPU telah membolehkan Malaysia menerajui beberapa Jawatankuasa dan Kumpulan Kerja POC. Malaysia telah diberi penghormatan untuk menjadi Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Perkhidmatan Fizikal (surat dan bungkusan) dan Pengerusi Kumpulan Kerja Remunerasi Perkhidmatan Bungkusan Antarabangsa. Sebagai Timbalan Pengerusi di peringkat Jawatankuasa, Malaysia juga turut menjadi ahli Jawatankuasa Pengurusan POC.
==Kerjaya politik==
 
==Anugerah==
Hishammuddin merupakan ahli UMNO Cawangan Sri Lambak, [[Sembrong]], [[Johor]]. Beliau kini juga memegang jawatan Ketua UMNO Bahagian Sembrong, Ketua Pemuda UMNO Malaysia Ketua Pemuda Barisan Nasional Malaysia. Selain itu, beliau turut dilantik sebagi Ahli Jawatankuasa Pengurusan dan Disiplin UMNO Malaysia dan Ahli Jawatankuasa Biro UMNO Malaysia.
 
Beliau pernah juga dilantik sebagai Ketua Pemuda UMNO Johor, Ketua Pemuda UMNO Bahagian Ledang, Ketua Pemuda UMNO Bahagian Tenggara dan Ketua UMNO Bahagian Tenggara. Kerjaya beliau sebagai wakil rakyat bermula apabila beliau bertanding di kerusi Parlimen Tenggara pada pilihan raya umum tahun 1995. Pada tahun 1999, iaitu pilihan raya berikutnya, beliau telah berjaya mengekalkan kerusi parlimen tersebut.
 
Walau bagaimanapun, kesan daripada persempadanan semula yang dilakukan oleh Suruhanjaya Pilihanraya ([[SPR]]), beliau telah bertukar ke kawasan baru, iaitu Parlimen Sembrong pada pilihan raya ke-11 yang lalu. Beliau menewaskan calon PAS, Onn Jaafar dengan majoriti 16,978 undi.
 
Sebagai seorang wakil rakyat, beliau bertekad untuk membangunkan kawasan Parlimen Sembrong ke arah matlamat cemerlang, gemilang dan terbilang.
 
Sejak menjadi Ahli Parlimen, Hishammuddin telah berkhidmat di pelbagai jenis kementerian. Pada tahun 1995, beliau telah dilantik sebagai Setiausaha Parlimen Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri. Beliau kemudian dilantik sebagai Timbalan Menteri Perusahaan Utama pada tahun 1997. Sejak tahun 1999 hingga 2004 pula, beliau telah memegang jawatan sebagai Menteri Belia dan Sukan. Kini, setelah tamat pilihan raya 2004, beliau mempunyai tanggungjawab sebagai Menteri Pelajaran,kini beliau memegang jawatan politik tertinggi di dalam Kementerian Dalam Negeri Malaysia sebagai Menteri Dalam Negeri Malaysia.
 
Anugerah Darjah Kebesaran Mahkota Pahang Yang Amat Mulia Peringkat Kedua Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP) – 24 Oktober 2007
 
Anugerah Dato' Setia Sultan Mizan Zainal Abidin Terengganu - Ahli Kehormat (DSMZ) – 20 Julai 2011