Ali Hamsa: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Dato'Tan Sri Dr. '''Ali bin Hamsa'''<ref>[http://www.kabinet.gov.my/cms/production/senarai_ksukp.php YBHG. DATO' SRI DR. ALI BIN HAMSA.]</ref> adalah [[Ketua Setiausaha Negara]] yang baru berkuat kuasa mulai 24 Jun 2012.
 
==Pendidikan ==
Tan Sri Ali seorang lagi anak Johor yang diberi tugas penting di peringkat kerajaan pusat. Beliau lahir di [[Kluang]], [[Johor]] pada 29 Ogos 1955.
 
Beliau berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Ekonomi (Kepujian) dari [[Universiti Malaya]] dan Ijazah Sarjana Ekonomi serta Ijazah Doktor Falsafah dalam bidang Environmental Science & Economics dari Oklahoma State University, [[Amerika Syarikat]] - dalam bidang Ekonomi Persekitaran .
 
==Kerjaya==
Awalnya Tan Sri Ali berkhidmat sebagai Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) pada 5 Januari 1981 sebagai Penolong Setiausaha di Kementerian Perdagangan dan Perindustrian; Ketua Penolong Pengarah/ Ketua Unit Perkapalan, Kementerian Pengangkutan.
 
Beliau juga pernah berada dalam Unit Perancang Ekonomi, JPM dari 1997 hingga 2009 dan pernah menjawat jawatan Ketua Penolong Pengarah Ekonomi Wilayah sejak 2003.
 
Tan Sri Ali pernah menjadi Ahli Lembaga Pengarah Johor Corporation dan Pengarah Bukan Eksekutif Bintulu Port Holdings Bhd. dan mempunyai rekod cemerlang dalam perkhidmatan awam.
 
Kemudian bertukar ke Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri dari 16 Disember 1997 hingga 21 April 2009. Beliau menyandang tugas sebagai Pengarah Seksyen Pembahagian ; Timbalan Ketua Pengarah, Program National Transformation & Advancement ; Ketua Pengarah, Unit Kerjasama Awam Swasta [[UKAS]], [[JPM]] pada 22 April 2009 - 2012.