Salman Al-Farisi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Thekatyusha (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Cekli829 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Salman Al-Farisi''' ([[bahasa Arab]]: سلمان الفارسي ''Salman Farisi''; [[bahasa Parsi]]: ''Salman e Farsi''), adalah salah satu daripada [[Sahabat Nabi]].
 
Sabda [[Rasulullah]] S.A.W .
 
''" Apabila iman itu tergantung di bintang Suraya, nescaya ia akan dicapai oleh lelaki berbangsa [[Parsi]]."''
 
Sebagai seorang sahabat akrab, Salman merupakan seorang tokoh yang paling menonjol serta sangat disayangi oleh Rasulullah s.a.w disebabkan kerana keberanian, keikhlasan serta sifat zuhudnya terhadap kesenangan dunia. Salman Al Farisi juga terkenal sebagai seorang [[Mukmin]] yang kuat beribadat, bersifat rendah diri dan tidak tertarik pada kemewahan dan kesenangan.
 
==Kehidupannya==
Salman Al-Farisi asalnya seorang beragama [[Majusi]] yang kemudian memeluk agama [[Nasrani]] . Beliau telah pergi ke negeri [[Syam]] dan kemudian ke [[Yathrib]] atau Madinah untuk mencari kebenaran. Ketika mula masuk Islam, Salman menjadi hamba. Kemudiannya Rasulullah s.a.w telah menganjurkan sahabat agar membebaskan .
 
Beliau terkenal kerana sifat takwa dan zuhudnya. Beliau pernah hidup serumah dengan [[Abu Darda']] yang terkenal sebagai seorang ahli sufi.
Baris 18:
 
Atas cadangan Salman, tentera [[Islam]] berjaya bertahan dari dalam kota [[Madinah]] dan [[Abu Sufyan Al-Harb]] selaku ketua pihak [[Musyrikin]] ketika itu telah mengepung daerah pertahanan Madinah dengan anak buahnya selama sebulan terpaksa berundur setelah kehabisan bekalan selain daripada angin taufan dan pergolakan dalaman para tentera Musyrikin.
 
 
[[Kategori:Sahabat Nabi]]