Majapahit: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 30 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q49326
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
[[Fail:Majapahit Empire id.svg|right|thumb|350px|Peta Majapahit. ]]
 
'''Majapahit''' adalah sebuah [[kerajaan]] yang pernah ditubuhkan sekitar tahun [[1293]] M hingga [[1500]] [[Masehi|M]] dan berpusat di [[Jawa]] Timur. Kerajaan ini pernah menguasai pulau [[Jawa]], [[Sumatera]] , [[Borneo]] , Sulawesi/[[ Celebes]], [[Madura]] , [[Bali]], dan banyak wilayah lain di [[ Nusantara]].
 
Kerajaan Majapahit diasaskan oleh Raden Wijaya. Baginda menerima pengaruh Hindu Buddha dan melaksanakan sistem pentadbiran berasaskan ''Undang-undang Manu''. ''Undang-undang Manu'' merupakan sumber bertulis yang menjelaskan peranan hakim membicarakan kes-kes awam.
Baris 12:
 
== Kejayaan Majapahit ==
Penguasa Majapahit semasa zaman kegemilangannya ialah semasa zaman pemerintahan [[Hayam Wuruk]], yang memerintah dari tahun [[1350]] M hingga [[1389]] M.
 
Majapahit ialah kerajaan [[Hindu]]-[[Buddha]] yang terakhir dan masyhur di [[Nusantara]]. Didahului oleh kerajaan [[Srivijaya]], yang berpusat [[Palembang]] di pulau Sumatra.
 
Pengasas Majapahit, [[Raden Wijaya]], merupakan menantu kepada Kertanegara, Raja Kerajaan [[Singhasari]], juga berpusat di Jawa. Selepas Singhasari mengusir Srivijaya dari Jawa secara keseluruhannya pada tahun 1290, kekuasaan Singhasari mula menjadi perhatian [[Kubilai Khan]] di [[China]] dan dia mengirim duta untuk mengutip [[ufti]].
 
Kertanagara, pengasas kerajaan Singhasari, menolak untuk membayar ufti dan menghukum wakil Khan yang dianggap pencuri. Khan menghantar 1000 buah kapal untuk menyerang Jawa tahun [[1293]].