Piramid Agung Giza: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 80 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q37200
Baris 12:
 
== Pembinaan ==
Sewaktu pembinaannya, ketinggian Piramid Agung Kufu adalah setinggi 146.5 meter (481 [[kaki]]), akan tetapi disebabkan [[hakisan]] dan kecurianpencurian batu yang teratasberada di kedudukan atas, ketinggian kini ialahadalah pada 139 meter (455 kaki). Setiap sisi pada kaki piramid berukurberukuran 231 meter (758 kaki) dan meliputi kawasan seluas 5.3 [[hektar]] (13 [[ekar]]).
 
Pada tahun [[1301]], satu [[gempa bumi]] yang besar telah melonggarkan kebanyakan batu selongsong yang kemudian diangkut ke KairoKaherah oleh [[An-Nasir Nasir-ad-Din al-Hasan]] [[Sultan]] [[Wangsa Bahri|Bahri]] untuk pembinaan masjid-[[masjid]] dan kubu-[[kubu]]. Walau bagaimanapun, masih terdapat banyak batu selongsong di sekitar kaki piramid.
 
Piramid Agung Kufu mengandungi 2 juta batu blok yang setiap satunya seberat 1 tan. Seluruh Piramid diliputi dengan batu kapur yang dilicinkan sehingga kilauannya dapat diperhatikan di tempat yang berbatu-batu jauh.
Baris 20:
Pengukuran tepat pertama piramid dilakukan oleh Sir Flinders Petrie pada tahun 1880–82 dan diterbitkan sebagai "[http://www.ronaldbirdsall.com/gizeh/ The Pyramids and Temples of Gizeh]". Hampir kesemua laporan berasaskan ukurannya. Petrie mendapati kedudukan piramid menjurus pada 4' Barat ke Utara dan piramid kedua juga memiliki unjuran yang serupa. Petrie turut mendapati orentasi berbeza pada teras dan pada kelongsong ( – 5' 16" ± 10"). Petrie mencadangkan penentuan semula Utara dilakukan selepas pembinaan teras, tetapi kesilapan berlaku, dan kelongsong dibina dengan orentasi berbeza. Perbezaan dari utara pada teras, selaras dengan kedudukan bintang b-Ursae Minoris dan z-Ursae Majoris sekitar 3,000 tahun dahulu, mengambil kira pergeraka pada paksi [[Bumi]]. Kajian oleh pakar kaji Mesir purba [http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn174 Kate Spence ], menujukkan perubahan pada orentasi 8 piramid selaras dengan perubahan kedudukan bintang-bintang tersebut mengikut masa. Ini memberi tarikh permulaan pembinaan piramid pada 2467 BC.
Selama hampir empat [[milinia]]ribu tahun, atau secara tepatnya 3,800 ia merupakan struktur dunia tertinggi, tidak dapat diatasi oleh mana-mana struktur sehingga tiang setinggi 160-meter [[Lincoln Cathedral]] yang disiapkan sekitar 1300 ADMasihi. Ketepatan hasil-kerja piramid sehinggakan keempat sisinya memiliki kesilapan purata hanya [[1 E-2 m|50 mm]] panjang, dan 12 [[arcsecond|seconds]] dalam sudut dari segi empat sama. Sisi segi empat sama tepat mengarah kearah mata kompas dengan kejituan 3 [[minute of arc|minutes of arc]] dan berasaskan bukannya pada utara magnet, tetapi utara sebenar.
 
[[Fail:Pyramide1r.jpg|thumb|333px|left|[[Piramid Khafre]]. Tidak seperti Piramid Agung, [[Piramid Khafre]] memiliki kelongsong luar batu kapurnya masih utuh.]]