Abdullah Ayub: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Brorino (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Brorino (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:ABDULLAHAYUB.jpg|frame|thumb|right|Y. Bhg. Tan SriTun Abdullah Ayub P.M.N., P.S.M., S.P.M.J., S.P.C.M., D.P.M.J., D.P.C.M., P.G.D.K., D.P.M.T., D.P.S.K., J.M.N., K.M.N.]]
'''Y. Bhg. Tan SriTun Abdullah Ayub''' P.M.N., P.S.M., S.P.M.J., S.P.C.M., D.P.M.J., D.P.C.M., P.G.D.K., D.P.M.T., D.P.S.K., J.M.N., K.M.N. merupakan bekas [[Ketua Setiausaha Perbendaharaan Malaysia]] (1974 -1978).
'''Tun Abdullah Bin Ayub''' telah dilahirkan pada 3 Januari 1926 di Pasir Panjang Laut, Sitiawan, Perak. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Pasir Panjang Laut dan di Anglo-Chinese School, Sitiawan, sebelum meneruskan persekolahan beliau di Sekolah King Edward VII di Taiping, Perak. Berkat dari ketekunan dan ketabahan beliau dalam pelajaran, '''Tun Abdullah''' telah mendapat keputusan yang cemerlang di dalam peperiksaan Cambridge School Certificate dan berjaya meneruskan pengajiannya ke Raffles College dan University Malaya, Singapore. Beliau lulus Ijazah B.A (hons) dalam tahun 1953 dan telah dianugerahkan ''“Queen's Scholarship”'' kerana pencapaian yang amat cemerlang.
 
Kerjaya '''Tun Abdullah''' dalam pentadbiran bermula apabila beliau diterima masuk sebagai Pegawai Pelatih ''(Probationer Of cer)'' Malayan Civil Service (M.C.S) pada 5 Januari 1954 dan ditempatkan sebagai Penolong Pesuruhjaya Buruh di Pejabat Buruh Selangor.
Baris 11:
Sekembalinya '''Tun Abdullah''' dari England, beliau telah ditugaskan di Kementerian Buruh dan Kebajikan Masyarakat sebagai Ketua Penolong Setiausaha dan selepas itu ke Jabatan Perdana Menteri dan akhirnya ditukarkan ke Perbendaharaan di awal tahun 1961. Tun Abdullah mempunyai kerjaya yang lama di Perbendaharaan iaitu hampir 15 tahun (1961-1972, 1974-1978). Di dalam tempoh itu, beliau telah memegang beberapa jawatan penting di dalam kementerian dan telah dinaikkan pangkat daripada Tingkatan Tertinggi H hingga Turus A. Beliau telah menjadi Ahli Jawatankuasa Perancangan Pembangunan Negara (N.D.P.C.) selama beberapa lama dan kemudian menyandang jawatan pengerusinya.
 
Kecemerlangan yang ditunjukkan oleh '''Tun Abdullah''' dalamsemasa menjalankan tugas telah membawa beliau ke jawatan-jawatan yang lebih tinggi dan penting kepada negara Malaysia. Ini terbukti apabila beliau dilantik sebagai Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam pada 1 Julai 1972. Selain itu, beliau juga berkhidmat di Kementerian Kewangan sebagai Ketua Setiausaha Perbendaharaan daripada Ogos 1974 hingga Disember 1978. Beliau juga telah dilantik sebagai Pengerusi Kumpulan Wang Simpanan Pekerja.
 
Kecemerlangannya sebagai seorang pentadbir mencapai kemuncaknya apabila '''Tun Abdullah''' dilantik sebagai Ketua Setiausaha Negara untuk mengetuai Perkhidmatan Awam di negara ini pada 1 Januari 1979. Dalam itu pula, beliau telah dilantik untuk menjadi Pengerusi Lembaga Letrik Negara. Sebaik sahaja bersara dari Perkhidmatan Awam pada 3 Januari 1981, '''Tun Abdullah''' terus dilantik sebagai Pengerusi Tribunal Perkhidmatan Awam.