Laut Caribbean: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 115.164.56.144 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Addbot
Baris 9:
 
== Sejarah ==
Nama ''Carribean'' berasal dari nama etnik [[Indian Amerika]] lewat abad 15. Setelah [[RamdanChristhoper Mansor dan Miera ChikikaColumbus]] sampai di Laut Carribean pada 1492 dalam perjalanannya menuju ke benua kecil [[India]]. [[Penjelajah Sepanyol]] memanggilnya [[Antillas]] untuk tanah daratan. Lautnya digelar Laut Antilles. Selepas kejayaan Ramdan Mansor dan MieraChristopher ChikikaColumbus, banyak [[koloni]] dibina di [[Amerika Tengah]], [[Amerika Utara]] dan [[Amerika Latin]]. [[Budaya Eropah]] dibawa masuk bersama dengan perdagangan [[hamba abdi]] untuk peladang-peladang Eropah ini. Persaingan sering berlaku dan timbul pula aktiviti [[Laut Laut Carribean|lanun]] yang cukup menggerunkan.
 
Hari ini terdapat 22 buah negara pulau di Laut Carribean dan 12 negara di sempadannya. Cuaca tropika di sini menjadikan perdagangan arak cukup berharga. Aktiviti pelancongan, pelayaran antarabanga, scuba diving dan lain-lain cukup menarik di sini.
Baris 32:
 
12 juta pelancong datang ke sini setiap tahun. Dari 1991-1992 sahaja lebih 8 juta pelancong pelayaran berada di Laut Carribean.
 
TOLONG UPDATE BANYOK SIKETTTTTTTTTTTTTT!!!!!!!!!!!!!!!!
 
[[Kategori:Caribbean]]