Sekolah Kebangsaan Sungai Binjai: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 115:
SKSB adalah salah satu sekolah di Selangor yang telah berjaya mencapai 100% ''LINUS Perdana'' atau ''tahap normal'' bahawa kebanyakan murid-murid Tahun 1 - Tahun 3 boleh membaca, menulis dan mengira pada asasnya.
 
==Aktiviti KpKo-Kurikulum dan Pencapaian==
Pada asasnya, semua aktiviti ko-kurikulum di SKSB hanya tersedia untuk murid Tahap 2 (Tahun 4 - Tahun 6). Setiap pelajar boleh memilih mana-mana jenis sukan, badan beruniform dan kelab-kelab serta persatuan-persatuan ko-akademik yang sesuai dengan minat masing-masing.
 
Baris 140:
 
SKSB dikenali di daerah Klang sebagai salah satu sekolah yang paling aktif untuk mengambil bahagian dalam hampir semua acara ko-akademik yang ditawarkan. SKSB juga menyasarkan untuk bersaing dalam Bahasa Inggeris, Matematik, Kajian Tempatan / Sivik, Sains, Muzik, Pendidikan Moral, Kemahiran Hidup, J- Qaf ( Jawi, Al-Quran ' dan asas Fardhu Ain ) dan Bahasa Arab, dan juga pertandingan pra-sekolah yang diadakan di sekitar daerah Klang.
 
==Trivia Menarik Mengenai SKSB ==
* Pada bulan Mac 2013, Program LINUS kelas SKSB yang telah dipilih akan ditunjukkan dan disiarkan oleh TV9 melalui rancangan '' Nasi Lemak Kopi O '', kerana kejayaan 100% Program LINUS <ref> {{ memetik web| Url = http://www.youtube.com/watch?v=ERy_h7SDLQY|title = LINUS: SK Sungai Binjai, Meru Klang | website = Youtube | accessdate = 28 Ogos 2013 }} </ref>
 
* Dikatakan bahawa SK Sungai Binjai adalah pemegang rekod untuk jumlah murid sekolah rendah yang paling padat di Selangor. Untuk rekod, sekolah yang memegang rekod semasa untuk kategori sekolah yang paling padat di Malaysia adalah Sekolah Menengah Kebangsaan Meru (SMK Meru), dianggarkan kira-kira 4510 pelajar dan 226 guru <sup> 2012 </sup >. <ref> {{ memetik web | url = http://smkmeruklang.blogspot.com/p/sejarah-sekolah.html|title=Sejarah Sekolah | website = Blog Rasmi SMK Meru| accessdate = 28 Ogos 2013 }} </ref>. Berkemungkinan besar SKSB adalah penyumbang utama kepadatan sekolah tersebut kerana SKSB adalah sekolah "feeder" untuk SMK Meru.
 
== Alamat==
Bagi yang berminat mengetahui mengenai SKSB dengan lebih lanjut:
:Sekolah Kebangsaan Sungai Binjai
:Batu 6, Pekan Meru
:Selangor, Malaysia
:Telefon = 03-33921048
:Fax = 03-33921048
 
==Rujukan==
{{Reflist}}
 
== Pautan luar ==