Jemaah Islamiyah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
gabung
Baris 1:
'''Jemaah Islamiyah''', kadangkala dipanggil '''Jemaah Islamiah''', ialah sebuah kumpulan [[pengganas]], disyaki membunuh beratusanratusan orang tidak bersalah, berdedikasi untuk mendirikan sebuah negeri [[Islam]] raksasa di [[Asia TenggaraNusantara]], khususnya [[Indonesia]], [[Singapura]], [[Brunei]], [[Malaysia]], [[Thailand]] dan [[Filipina]].
 
Hubungan kewangan antara Jemaah Islamiyah dengan kumpulan pengganas lain, seperti [[Abu Sayyaf]] dan [[al-Qaeda]], asas untuk ditemui terdapat wujud. Jemaah Islamiyah bermaksud "'''Kumpulan Islam'''" ataupun "'''Komuniti Islam'''" dan ini selalu dipendekkan dengan '''JI'''.
 
Strategi mereka ialah dengan tindakan kekerasan dengan menyasarkan kepentingan Barat yang terdapat di rantau ini.
 
Jemaah Islamiyah adalah disyakki terlibat di dalam [[Pengeboman Bali]] pada 12 Oktober, 2002 yang mengorbankan 202 orang di beberapa buah kelab malam di sana. Selepas serangan tersebut, State Department Amerika Syarikat telah mengklasifikasikan Jemaah Islamiyah sebagai sebuah Organisasi Pengganas Antarabangsa atau ''Foreign Terrorist Organization''. Jemaah ini juga dituduh melancarkan beberapa serangan di Asia Tenggara seperti letupan bom di [[Zamboanga]] dan [[Metro Manila]], di [[Filipina]] dan yang paling baru letupan di kedutaan Indonesia pada [[2004]].
 
==Sejarah==
JI ditubuhkan sebagai satu konfederasi kumpulan-kumpulan Islam. Sekitar tahun [[1969]], dua orang lelaki, [[Abu Bakar BashirBasyir]] dan [[Abdullah Sungkar]], memulakan operasi untuk pergerakan [[Darul Islam]].
 
Darul Islam telah hampir dimusnahkan yang berbalik pada [[1950an1950-an]] selepas ahli tergolong kepada [[golongan]] itu memulakan sebuah [[pemberontakan]] dalam usaha untuk mewujudkan negeri [[Islam]] di [[Asia Tenggara]].
 
BashirBasyir dan kawannya menciptakanmencipta kelengkapan radio cetak rompak untuk berkhutbah kepada yang miskin dan yang ditindas di Indonesia. Bashir mewujudkan [[sekolah asrama]] di [[Jawa (pulau)|Jawa]]. Moto sekolah ini adalah, "Kematian dalam cara [[Allah]] adalah cita-cita kita yang tertinggi."
 
Bashir dan Sungkar keduanya telah dipenjarakan oleh [[diktator]] [[Indonesia]] kerajaan [[Suharto]] sebagai sebahagian dari tindakan keras pada kumpulan radikal seperti [[Komando Jihad]], dimana kedua orang adalah ahli. Mereka menghabiskan masa beberapa tahun sekitar jangka masa itu.
 
Bashir dan pengikut-pengikutnya melarikan diri ke [[Malaysia]] pada tahun [[1982]]. Dia mula merekrut pengikut-pengikut dari [[Malaysia]], [[Singapura]], dan [[Filipina]]. Kumpulan itu secara rasmi menamakan diri mereka Jemaah Islamiyah sekitar waktu itu.
 
Pada pertengahan dan akhir tahun 1980-an, ramai ahli JI, termasuk Sungkar dan Hambali menyertai golongan [[MujahidinMujahideen]] di [[Afghanistan]] bagi menentang pencerobohan Soviet ke atas Afghanistan. Mereka disertai oleh kumpulan-kumpulan Muslim seluruh dunia.
 
Di Asia Tenggara, ahli-ahli JI mencetak dan menyebarkan risalah-risalah di seluruh rantau itu.
 
[[Image:Hambali.jpg|frame|Hambali, ketua JI dan suspek utama pengeboman [[Hotel J.W. Marriot]] Jakarta.]]
Bashir bertemu dengan [[Riduan Isamuddin]], (lebih dikenali sebagai Hambali) sekitar awal tahun 90-an di sebuah sekolah pondok yang ditubuhkan oleh Bashir. Bashir menjadi pemimpin spiritual kumpulan berkenaan sementara Hambali menjadi ketua bersenjata.
 
Hambali mengkehendaki sebuah kerajaan Islam yang besar ditubuhkan di [[Asia Tenggara]] dengan disertai [[Indonesia]], [[Malaysia]], [[Singapura]], [[Thailand]], [[Filipina]], [[Brunei]], dan [[Kemboja]]. Sebuah negara yang sebegitu rupa akan mempunyai populasi seramai 420 juta orang (anggaran). Ini akan mengukuh cengkaman ke atas laluan perkapalan [[Laut China Selatan]] yang mana merupakan satu [[gerbang]] di antara [[Asia Timur]] dan bahagian [[Asia]] yang lain.
 
JI mula membentuk dirinya sebagai sebuah kumpulan pengganas yang membekalkan sumber kewangan dan logistik kepada operasi [[Al-Qaeda]] di Asia Tenggara. Hambali menubuhkan sebuah syarikat yang dikenali sebagai [[Konsojaya]] untuk menolong mengumpulkan wang bagi melancarkan operasi mereka.
Baris 29 ⟶ 31:
Pemimpin-pemimpin JI kembali ke Indonesia pada tahun [[1998]] apabila kerajaan pimpinan [[Suharto]] dijatuhkan rakyat.
 
Pada tahun [[2000]], Hambali menjalankan beberapa siri pengeboman [[gereja]]-gereja [[Kristian]]. Semakin banyak perhatian diterima oleh kumpulan selepas [[Pengeboman Bali|peristiwa pengeboman Bali]]. Mereka juga [[Pengeboman JW Marriott 2003|mengebom Hotel J.W. Marriot]] di [[Jakarta]] pada 2003.
 
Akibatnya, JI telah disenaraikan sebagai petubuhan pengganas oleh [[Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu]] dan diharamkan di [[Amerika Syarikat]].
Bashir ditangkap oleh polis Indonesia dan dijatuhkan hukuman ringan kerana mengkhianat.
 
Bashir ditangkap oleh polis Indonesia dan dijatuhkan hukuman ringan kerana mengkhianat. Hambali pula ditangkap di [[Thailand]] pada [[11 Ogos]] [[2003]] dan kini sedang dipenjarakan di [[Jordan]].
 
JI juga disiasat berhubung dengan insiden [[Pengeboman kedutaan Australia di Jakarta (2004)|pengeboman di luar Kedutaan Australia]] pada [[9 September]] [[2004]].
 
==Lihat juga==
* [[Azahari Husin]]
* [[Daftar Pengeboman di Indonesia]]
 
==Pautan luar==
Baris 44 ⟶ 47:
*{{en}} [http://www.ntu.edu.sg/idss/WorkingPapers/wp71.pdf “Constructing” Siasatan tentang Jemaah Islamiyah]
 
[[CategoryKategori:Kumpulan Militanmilitan Islam]]
[[CategoryKategori:Pengganas]]
 
[[cs:Džamá Islamíja]]