Merokok: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 114.79.57.119 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 60.49.97.86
Baris 4:
Apa itu rokok?
Rokok adalah tembakau yang dibalut berbentuk silinder dan darisamadadaripada kertas maupunmahupun daridaripada berbagaipelbagai jenis daun berukuran antaraberukuranantara 70mm hinggahintga 120mm dengan diameter 10mm berbedaberbeza mengikut negara. Rokok dibakar pada salah satu ujungnyahujungnya dan dibiarkan membara agar asapnya dapat dihirup melalui mulut pada ujunghujung yang lain.
 
 
Baris 18:
*Dari segi kesihatan
 
Rokok mendatangkan kesan buruk terhadap kesehatankesihatan tubuh badan disebabkan oleh bahan kimia yang berbahaya dalam asap rokok. Kesan tersebut boleh dibagikandibahagikan kepada dua yaituiaitu kesan jangka panjang dan kesan jangka pendek.
Asap rokok yang dihirupdihidu oleh perokok atau mereka yang berada di sekelilingnya, akan memasuki rongga mulut dan hidung melalui kerongkongankerongkong ke paru-paru. Kandungan asap rokok akan menyebabkan kerusakankerosakan tisu di sepanjang perjalanan di ruang didalam tubuh badan.
Antara kesan jangka pendek ialah mengurangimengurangkan fungsi otak disebabkan oleh pembebasan gas karbon dioksida dan pengurangan oksigen daripada asap rokok tersebut.Selain itu, menghisap rokok boleh mengganggu daya pendengaran dan penglihatan karenakerana mengurangimengurangkan kadar pengaliran darah ke seluruh tubuh badan. Perokok selalunya mempunyai nafas yang berbau dan mudah mendapat jangkitan mulut dan gusi serta gigi menjadi kuning. Mereka yang merokok juga akan menghadapi kesukaran untuk bernafas dan mudah merasa letih apabila melakukan sesuatu pekerjaan terutamanya bersukan.Ini pula merupakan kesan jangka panjang rokok. Rokok boleh membahayakan kesehatanmembahayakankesihatan diri karenakerana bahan-bahan kimia yang dibebaskan daridaripada rokok yang mengurangibolehmengurangkan fungsi sekaligus merusakmerosakkan organ dalam tubuh kita. Sebagai contoh, nikotin yang ada didalam rokok boleh menyebabkan ketagihan sekiranya menghisap rokok secara berulang kali. Selain itu, tembakau boleh mengakibatkan penyakit jantung. dan barah.Terdapat lebih kurang 63 bahan kimia didalam rokok yang akan menyebabkan rusakbarah paru-paru, mulut, usus, tekak dan payudara. Penghisap rokok tegar akan menghidap penyakit strok, penyakit mulut dan gusi, osteoporosis, mandul dan penyakit paru-paru seperti asthmadan bronkitis ( jangkitan pada paru-paru).
Hampir satu per empat mangsa pesakit jantung adalah hasil punca dari tabiat merokok. Di Malaysia, sakit jantung merupakan menyebab utama kematian sementara strok adalah pembunuh yang keempat.