Raja: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Raja Faiz (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Addbot
Tofeiku (bincang | sumb.)
Sumber: Kamus Daftar Kata Bahasa Melayu Rumi-Sebutan-Jawi
Baris 1:
{{Otheruses}}
 
'''Raja''' ([[Tulisan Jawi]]: راج) ialah pemerintah daripada keturunan-keturunan [[Kshatriya]]. Gelaran ini mempunyai sejarah yang lama dalam [[Sejarah India|subbenua India]] dan [[Sejarah Asia Tenggara|Asia Tenggara]], seperti yang dibuktikan oleh [[Rigveda]]. <ref>Rigveda menterjemahkan perkataan "raja" dengan lebih tepat sebagai "ketua puak"; untuk contoh, sila lihat ''[[dasharajna|{{IAST|dāśarājñá}}]]'', "Perang Sepuluh Raja"</ref>
 
Istilah ''Raja'' berasal daripada perkataan [[bahasa Sanskrit|Sanskrit]] ''{{IAST|rājan-}}'', serta [[kata seasal]] dengan perkataan [[bahasa Latin|Latin]] ''[[Raja Rom|rēx]]'', [[bahasa Gaul|Gaul]] ''rīx'', dan sebagainya (pada asalnya bererti "ketua puak" atau ketua 'negara kota' yang kecil). Pada dasarnya, perkataan ini ialah terbitan [[vrddhi]] daripada kata dasar [[bahasa Indo-Eropah proto|Indo-Eropah proto]] ''{{PIE|*h₃reǵ-}} yang bermaksud "mengemaskan, menitahkan, atau memerintah".
Baris 10:
 
 
=== Raja-raja utama di India راج٢‌‌‍ اوتام دأينديا ===
Oleh sebab hierarki teori untuk gelaran-gelaran diraja tidak membayangkan kepentingan yang benar untuk negeri-[[negeri berdaulat]] kerabat diraja (termasuk juga ketika menganugerahkan gelaran kepada raja-raja berdasarkan merit peribadi), pihak [[British]] memperkenalkan pemangkatan alternatif berdasarkan [[tembakan hormat]] untuk melebihi seratus negeri India (dan sesetengah negeri yang lain) yang terutama, tanpa mengira sebarang gelaran diraja asli (yang mereka terus menganugerahkan), tetapi mengaitkan gaya Barat, [[His Highness]], kepada kelas tembakan hormat yang berpangkat lebih tinggi.
 
Baris 47:
Tembakan hormat peribadi 9-das: hanya Raja [[Bashahr]]
 
=== Nepal نيڤل ===
* Raja [[Kaski]]
 
=== Raja dalam dunia Melayu راج دالم دنيا ملايو ===
Raja [[Perlis]] (sebuah negeri dalam Persekutuan [[Malaysia]]) merupakan raja tunggal yang menggunakan gelaran "Raja" di negara ini. Raja negeri-negeri lain menggunakan gelaran "[[Sultan]]".
 
Baris 58:
* Raja dikenali sebagai '''Raha''' di negara [[Filipina]].
 
== Gelaran majmuk dan terbitan ݢلرن مجموع دان تربيتن ==
Terdapat banyak gelaran majmuk dan terbitan yang digunakan oleh para pemerintah, keluarga diraja, dan/atau pembantu istana yang mengandungi perkataan "Raja":
* '''Rao Raja''', satu dampingan yang terdiri daripada dua gelaran yang setaraf, telah digunakan oleh pemerintah-pemerintah [[Bundi]] sehingga mereka dianugerahkan dengan gelaran [[Maharao Raja]] yang lebih tinggi tarafnya.
Baris 69:
* [[Uparaja]]: Ddengan kelainan-kelainan dan terbitan-terbitan tersendiri, gelaran ini boleh bermaksud [[wizurai]] atau pangkat-pangkat wangsa yang tinggi.
 
== Kegunaan lain کݢونا<sup>ء</sup>ن لا<sup>ء</sup>ين ==
Seperti dengan banyak gelaran yang lain, "Raja" sering digunakan dalam nama peribadi (seperti "Rex" dalam [[bahasa Latin]] dan "King" dalam [[bahasa Inggeris]]), tanpa sebarang maksud [[bangsawan]] atau [[politik]]; umpamanya , Raja Vaidyanathan. Selain itu, mendiang [[Sinnathamby Rajaratnam]], bekas [[ahli politik]] [[Singapura]], biasanya dikenali sebagai "Raja".
 
== Nota نوتا ==
<references />
 
== Lihat juga ليهت جوݢ ==
* [[Raj British]] (era penjajahan India British)
* [[Raja Putih]] [[Sarawak]]
Baris 82:
* [[monarki]]
 
== Sumber dan rujukan سومبر دان روجوعن ==
* [http://www.uq.net.au/~zzhsoszy/ips/ Indian Princely States, the most comprehensive, specialised site on (princely) (e)states in British India]
* [http://www.4dw.net/royalark/India/India.htm RoyalArk (more elaborate, on a smaller number of dynasties)- here India]