Pertempuran Marathon: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Pertempuran Marathon''' berlangsung pada 12 Ogos 490 BCE di dataran Marathon timur laut persisiran Yunana, 26 batu dari Athens. Ia berlaku antara Athens...'
 
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Pertempuran Marathon''' berlangsung pada 12 Ogos 490 BCE di dataran Marathon timur laut persisiran YunanaYunani, 26 batu dari Athens. Ia berlaku antara Athens dan Plataea yang dipimpin oleh Miltiades dengan tentera Parsi yang dipimpin oleh Artaphernes dan Datia. Ia dimenangi oleh Miltiades. Anggaran bilangan tentera yang terbabit adalah 10,000 Athenians; 1,000 Plateans menentang 15,000 Parsi. Pertempuran ini adalah penting kerana ia mengekalkan kebebasan negara bandar Yunani daripada kawalan Parsi.
 
Pada permulaan kurun ke lima BCE Empayar Parsi merangkumi persisiran barat Asia Kecil, ketika itu dikenali sebagai Ionia. Bagaimanapun, pada 499 BCE, bandar perdagangan Yunani Ionia yang kaya memberontak terhadap Raja [[Darius I dari Parsi]], yang telah mengenakan cukai yang tinggi terhadap mereka, menyekat perdagangan mereka dengan Laut Hitam dan enggan membenarkan perubahan terhadap kerajaan lebih demokratik.
 
 
 
 
 
 
==Rujukan==