Undang-undang sivil: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ElphiBot (bincang | sumb.)
k Bot: removing exist language links in wikidata: bg, de, he, ru
Aurora (bincang | sumb.)
kembang
Baris 1:
'''Undang-undang sivil''' mempunyai sekurang-kurangnya mempunyai dua makna.
 
Jika undang-undang sivil merujuk kepada sistem undang-undang, maka ia adalah [[undang-undang]] yang berdasarkan undang-undang romanRom yang dipopularkan [[Kod Napoleon]] yang diamalkan di kebanyakan negara-negara Eropah (untuk makna ini, sila rujuk [[undang-undangkod sivil]]).
 
Makna kedua ialah nama umum kepada sekumpulan undang-undang yang mengawal hak dan tanggungan (liabiliti) sivil antara individu dengan individu, individu dengan masyarakat dan masyarakat dengan individu. Makna kedua ini yang dimaksudkan di dalam artikelrencana ini. Di England dan Wales, '''undang-undang sivil''' bermasuk undang-undang bukan-jenayah.<ref>Glanville Williams. Learning the Law. Eleventh Edition. Stevens. 1982. m/s. 2.</ref><ref>W J Stewart dan Robert Burgess. Collins Dictionary of Law. HarperCollins Publishers. 1996. ISBN 0 00 470009 0. m/s. 68. Takrifan ke-4 "civil law".</ref>
 
Undang-undang sivil di dalam sesebuah negara, ada banyak. Undang-undang yang termasuk di dalam kategori undang-undang sivil adalah, di antaranya, seperti berikut:
 
#Undang-undang kontrak
#Undang-undang tanah
#Undang-undang syarikat
 
== Rujukan ==
{{Reflist}}
 
== Lihat juga ==