Vasco da Gama: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Abu Nur al-Atsary (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Addbot
Baris 19:
Da Gama dilahirkan di [[Sines]]. Dia hampir mencecah 30 tahun ketika rancangan jangka panjang ini membuahkan hasil. [[Bartolomeu Dias]] telah pulang dari mengelilingi [[Tanjung Harapan]] dan mengembara sejauh [[Sungai Fish]] di [[Afrika Selatan]] moden, sementara [[Pero da Covilhã]] di India telah menjelajah jauh ke arah selatan yang mengasingkan antara dua subbenua dan akhir penjelajahan. Ia hanya tinggal bagi dua bahagian dirangkaikan sebagai satu perjalanan.
 
[[Kategori:Kelahiran Portugal]]
Vasco de Gama: Penemu Tanjung Harapan vs Pembakar Impian?
 
Syaikh Abdul Aziz Bin Muhammad as-Sadhan menukilkan:
 
Ketika muslimin keluar dari Andalus (Sepanyol), Portugal mengirim misi perdamaian dari 3 kapal laut dengan dipimpin oleh Vasco de Gama, setelah ia mendapat informasi dan data lengkap serta tepat tentang wilayah tersebut.
 
Lelaki ini belayar hingga mengelilingi sekitar Afrika dan pergi ke pusat Islam di wilayah timur dan masuk Zanzibar, kemudian menguasai kota Kilwa pada tahun 911H serta bertemu penjelajah Muslim Ibnu Majid di Maldani. Ibnu Majid yang menunjukkan dia jalan ke India. Vasco de Gama masuk ke India dan melihat ramai orang Islam di sana. Penguasa India memberikan sambutan yang hambar kepada kedatangannya. Kemudian dia pun pulang ke Portugal dengan membawa dendam.
 
Kemudian Vasco de Gama kembali lagi dan terus menuju ke arah Kalkutta. Dia kembali membawa dendam dan niat yang buruk. Bom-bom diledakkan sebagai membalas layanan buruk yang diterima semasa kunjungan pertama. Vasco de Gama juga membakar kapal-kapal di teluk Oman yang membawa jemaah haji dari India ke Mekah. Di atas kapal itu ada 100 jemaah haji dan mereka semua dijatuhi hukuman mati. Setelah itu Vasco de Gama kembali ke Kalkutta dan membakar semua kapal-kapal pengangkut beras dan memotong tangan, telinga, hidung anak kapal dengan kejam.
 
Ketika menakluk Kota Kilwa, Vasco de Gama dan pasukan Portugalnya telah menghancurkan 300 buah masjid. Selepas menguasai beberapa kerajaan Islam. Vasco de Gama dalam sebuah peperangan laut mengumumkan bahawa mereka akan menghancurkan tempat-tempat ibadah di Mekah & Madinah serta semua peninggalan yang lain.
 
Oleh kerana itu, menjadikan Vasco de Gama dan penjelajahannya sebagai penemu; maka hal itu adab dusta dan memalsukan sejarah.
 
<nowiki>*</nowiki>Nota kaki menyatakan bahawa kisah ini bersumberkan kepada kitab Al-Kusyuf al-Jughrafiah wa Dawafi'uha-Haqiqatuha oleh Mahmud Syakir.
 
Petikan dengan olahan bahasa dari "Kitabun, Akhbarun, Rijalun, Ahadith Tahtal Mijhar" oleh Syaikh Abdul Aziz bin Muhammad As-Sadhan. Terj oleh Ibnu Ali. Pustaka as-Sunnah 2005. via https://www.facebook.com/TamadunSilam/posts/243499762501936[[Kategori:Kelahiran Portugal]]
[[Kategori:Bangsa Portugis]]
[[Kategori:Penganut Kristian]]