Rancangan Briggs: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
Rancangan Briggs merupakan tindakan oleh kerajaan jajahan [[United Kingdom|British]] untuk menyekat bekalan makanan serta ubat-ubatan daripada [[Parti Komunis Malaya]] yang pada masa itu berniat menguasai Persekutuan.
 
terdiri daripada tindakan yang dijalankan ialah dengan memindahkan [[Tionghoa|penduduk Cina]] dari kawasan-kawasan terpencil yang bertaburan dan menempatkan mereka di kawasan pertempatanpenempatan semula atau di [[Kampung Baru]]. Rancangan itu merangkumi pemindahaan penduduk Cina dari kawasan-kawasan terpencil yang bertaburan dan menempatkan mereka di kawasan pertempatan semula ataupun di [[Kampung Baru]] supaya tidak diugut oleh Min Yuen untuk memberi maklumat dan bekalan makanan serta ubat-ubatan. Tujuannya semata-mata untuk melumpuhkan kegiatan [[Min Yuen]].
 
Kampung-kampung baru ini dipagar dengan kawat berduri serta dikawal oleh pasukan keselamatan. Penduduk Kampung Baru diberi banyak kemudahan seperti [[pendidikan]], [[perkhidmatan kesihatan]], tempat tinggal serta bekalan [[elektrik]] dan [[air paip]].