Kapal terbang laut: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 17:
 
Istilah "pesawat laut" digunakan oleh sesetengah pihak disebalik "pesawat apungan". Ini adalah penggunaan piwaian British standard. <ref name=g/><ref>The Oxford English Dictionary defines "seaplane" as An aeroplane designed to be able to operate from water; ''specifically'', one with floats, in contrast to a flying boat.</ref> Rencana ini melayan kedua-dua bot terbang<ref>[http://www.m-w.com/dictionary/flying%20boat Dictionary definition, "Flying boat"]</ref> dan pesawat terbang apongan<ref>[http://www.m-w.com/cgi-bin/dictionary?va=floatplane Dictionary definition "Floatplane"]</ref> menurut istilah [[Amerika Syarikat]].
 
Sesebuah pesawat amfibia boleh berlepas dan mendarat di landasan kedua-dua konvensional dan di air. Pesawat laut sebenar hanya boleh berlepas dan mendarat di atas air. Terdapat bot amfibia terbang dan pesawat terbang apongan amfibia, serta beberapa reka bentuk hibrid, contohnya, dengan pesawat terapong dengan pelampong boleh ditarik masok. Pengeluaran pesawat laut moden biasanya merupakan pesawat ringan, amfibia, dan dari reka bentuk pesawat apungan.
 
==Sejarah==
===Perintis awal===
[[File:Gabriel Voisin and Henry Farman.jpg|thumb|upright|[[Gabriel Voisin]], perintis udara, yang melakukan penerbangan terawal dalam pesawat laut, bersama Henry Farman (kiri), pada tahun 1908.]]
 
Alphonse Penaud dari [[Perancis]] memfailkan paten pertama bagi mesin terbang dengan badan bot dan gear pendaratan yang boleh ditarik masok pada tahun 1876, tetapi Austria Wilhelm Kress dikreditkan sebagai membina pesawat laut pertama Kress Drachenflieger pada tahun 1898, sungguhpun dua enjin Daimler 30 hp yang tidak mencukupi untuk berlepas dan ia kemudiannya tenggelam apabila salah satu daripada dua pelampung yang roboh.<ref name="Nicolaou">''Flying Boats & Seaplanes: A History from 1905'', Stéphane Nicolaou</ref>
 
Pada 6 Jun 1905 Gabriel Voisin berlepas dan mendarat di Sungai Seine dengan buaian layang-layang di tunda pada apungan. Penerbangan tanpa kuasa yang pertama beliau adalah 150 ela<ref name=Nicolaou/>. Beliau kemudiannya membina sebuah pesawat apungan berkuasa dengan kerjasama dengan Louis Bleriot , tetapi mesin tersebut gagal.
 
Perintis lain juga cuba untuk melekatkan pelampong kepada pesawat di [[Britain]], [[Australia]], [[Perancis]] dan [[Amerika Syarikat]].