Sekolah Menengah Arab Assyakirin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Muhammad Syauqi (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 57:
 
==Sejarah ==
Sekolah Menengah Arab (JAIM) Assyakirin yang dahulu pada awal penubuhannya pada tanggal 5 Januari 1998 dikenali sebagai Sekolah Menengah Agama (JAIM) Bukit Senggeh. Penubuhan institusi pendidikan menengah agama ini telah diilhamkan oleh YB Dato' Haji Mohamad Sharif B. Derus, ADUN Batang Melaka merangkap Exco Agama dan Pendidikan Melaka ketika itu. Di awal penubuhannya, sekolah ini menumpang dan menggunakan Sek. Ren. Agama Bukit Senggeh sebagai pusat pengajian.
'''Sekolah''' ini dahulunya terletak di Kampung Bukit Senggeh. Sekolah ini diasaskan pada era 60-an dan berkongsi sekolah dengan SRA Jaim Bukit Senggeh. Kurangnya sokongan penduduk kampung terhadap sekolah ini menyebabkan sekolah ini ditukarkan ke Selandar. Asrama pada ketika dahulu hanyalah rumah-rumah kedai dan rumah tumpangan. Keadaannya kurang baik dan kerap mengalami kerosakan. Tetapi,pelajar-pelajarnya gigih berusaha dan mencapai beberapa pencapaian yang amat membanggakan. Setelah berpindah ke Selandar, Keadaan sekolah ini bertambah baik dan mempunyai bangunan asrama yang lebih baik dan cantik. Sekolah ini menggabungkan aliran Perdana dan aliran Dinniyah. Sekolah ini terletak di tingkat 2 dan 3. Banyak guru-guru yang dilantik mempunyai rekod pelajaran yang baik.
 
     Ketika awal penubuhan, hanya seramai 4 orang guru yang bertugas iaitu Ustaz Muhammad bin Sharif, Ustazah Rohani bt Jantan, Ustazah Hairul Bariyah bt Haron dan Uatazah Zakiah Hanum bt Md. Johar. Mereka adalah perintis dan peneroka awal yang membangunkan sekolah dengan dibantu oleh Ustaz Muin Bin Tahir (Allahyarham) yang pada ketika itu merupakan Pengetua Sekolah Menengah Agama Jaim Merlimau. Seramai 16 orang pelajar iaitu 6 pelajar perempuan dan 10 pelajar lelaki telah menjadi pelajar sulung sekolah ini semasa pembukaannya.
 
     Pada 12 Jun 1998, Ustazah Zakiah Hanum bt Md Johar telah ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang ikhtisas iaitu Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) di Maktab Perguruan Raja Melewar, Negeri Sembilan dan tempat beliau diganti oleh Ustaz Shafiee bin Mohamad pada 1 Julai 1998. Pada 11 Januari 1999, seorang guru lulusan Syria telah dihantar untuk memantapkan lagi barisan tenaga pengajar iaitu Ustaz Adzli Khalid bin Abu Kher. Pada pertengahan tahun 1999, seorang lagi guru baru diserap masuk ke sekolah ini iaitu Ustazah Shaflina Shafie untuk mengisi kekosongan mendesak.
 
==Lokasi==
'''Dari''' Jalan Selandar, anda akan melihat Smk Selandar di kiri anda. Terus kehadapan dan anda akan melihat tiga buah kedai dan Sma Assyakirin betul-betul berada di kanannya. Masa perjalanan dari Melaka ke sini kira-kira 40 minit hingga 50 minit.
 
==Pencapaian ==