Yunani Purba: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 1.9.106.190 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Addbot
Baris 1:
{{Sejarah Yunani}}
'''Yunani Purba''' atau '''Greece Purba''' atau '''Hellas Purba''' merujuk kepada tempoh [[sejarah Greece]] yang berkisar di lembangan [[Mediterranean]] dan [[Laut Hitam]] dan berlangsung selama satu alaf, sehingga bangkitnya [[Kristian]], dari [[Zaman Kelam Yunani]] sekitar [[1100-an SM|1100 SM]] sehingga penawanan Greece oleh [[Republik Rom|Rom]] pada [[146 SM]]. Ia dianggap oleh kebanyakan sejarawan sebagai satu asas budaya [[kebudayaan Barat|tamadun barat]]. Budaya Yunani merupakan satu pengaruh yang kuat di dalam [[Empayar Rom]], yang membawa satu versi sepertinya kepada banyak bahagian [[Eropah]] yang lain.
'''Ancient Greek or Ancient Greece or Ancient Hellas refers to the period of Greek history that's ranges in the basin of the Mediterranean and the Black Sea and lasted for a millennium, until the rise of Christianity, from the Greek Dark Ages around 1100 BC until the Conquest of Greece by Rome in 146 BC. It is Considered by Most historians as a cultural foundation of Western Civilization. Greek culture was a powerful Influence in the Roman Empire, who led a similar version to many parts of Europe to another '''.
 
Kebudayaan Yunani Purba mempunyai pengaruh yang kuat pada bahasa, politik, sistem pendidikan, falsafah, sains, kesenian dan seni bina pada dunia moden, memarakkan [[Renaissance]] di Eropah Barat dan sekali lagi semasa pemulihan pelbagai [[neoklasisisme|neo-klasik]] pada [[abad ke-18]] dan [[abad ke-19]] Eropah dan [[benua Amerika|Amerika]].