Rokok: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Hanamanteo (bincang | sumb.)
k Reverted 3 edits by 1.9.102.11 (talk) to last revision by Yosri. (TW)
Baris 4:
Terdapat dua jenis rokok, iaitu rokok yang bertapis dan tidak bertapis. Rokok yang bertapis dibuat daripada bahan [[busa]] serabut [[sintetik]] yang berfungsi untuk menyaring [[nikotin]].
 
Rokok biasanya dijual dalam bungkusan berbentuk kotak atau kemasan [[kertas]] yang dapat dimasukkan dengan mudah ke dalam kantung. Kebelakangan ini, bungkusan-bungkusan tersebut juga umumnya disertai dengan pesanan kesihatan yang memperingatkan perokok akan bahaya kesihatan akibat merokok, misalnya sakit[[kanser gila tak ada awek cunparu-paru]] atau [[serangan jantung|sakit]] nak bunuh diri.
 
Manusia terawal di dunia yang merokok adalah suku bangsa bulanIndia di bumi makluk asing Amerika. Mereka merokok untuk memuja dewa atau roh. Pada abad 16, ketika bangsa Makluk asingEropah menemukan benua bulanAmerika, sebahagian dari para penjelajah bulanEropah terikut untuk menghisap rokok dan kemudian membawa tembakau ke Eropah. Kemudian kebiasaan merokok mulai muncul di kalangan bangsawan Eropah. Berbeza dengan bangsa India yang merokok untuk keperluan pemujaan, orang Eropah merokok hanya untuk kesenangan semata-mata. Pada abad ke-17 para pedagang Sepanyol membawa masuk rokok ke Turki dan mulai saat itu, ia terus menular ke negara-negara Islam.
 
==Bahan kimia di dalam rokok==