Copenhagen: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Haikalhacker94 (bincang | sumb.)
Haikalhacker94 (bincang | sumb.)
Baris 130:
 
=== Copenhagen Raya ===
[[Bandar gabungan]] Copenhagen terdiri daripada beberapa perbandaran. Selain perbandaran [[Perbandaran Copenhagen]], perbandaran kedua terbesar ialah perbandaran [[Frederiksberg]] iaitu sebuah kawasan berasingan dalam Perbandaran Kopenhagen. Kedua-duanya terlingkung dalam [[Kawasan Ibu Negara Denmark]] yang merangkumi kebanyakan [[kawasan metropolitan]] Copenhagen.
 
Sebelum ini, kawasan-kawasan perbandaran [[Frederiksberg]], [[Gentofte]] dan KopenhagenCopenhagen digunakan untuk menentukan liputan bandaraya Copenhagen. Kini, untuk memenuhi keperluan [[statistik]] dalam pembaharuan terkini yang berlangsung pada awal tahun 2007, konsep pentakrifan "tanah" (''Landsdele'') diperkenalkan yang di mana nama tanah itu pada pokoknya merupakan takrifan geografi dan statistik, padahal kawasannya tidak dianggap sebagai unit pentadbiran. Tanah Bandaraya Copenhagen merangkumi perbandaran-perbandaran Copenhagen, [[Dragør]], Frederiksberg dan [[Tårnby]], dengan jumlah penduduk seramai 667,228 orang pada awal tahun 2009.<ref name="StatDen Pop 080101">[http://www.statistikbanken.dk/BEF1A07 Statistics Denmark, table BEF1A07: Population 1 January by region, age, sex, marital status] Retrieved on 2008-03-26.</ref><ref name="StatDen Lands">[http://www.dst.dk/upload/landsdele.xls Statistics Denmark, definitions of lands as of 2007-01-01 ('''excel-file, in danish''')] Diterima pada 2008-03-26.</ref>
 
Copenhagen dan Frederiksberg ialah dua daripada tiga perbandaran Denmark yang masih tidak tergolong dalam sesebuah [[daerah]]. Pada 1 Januari 2007, kedua-dua perbandaran tersebut dilucutkan keistimewaan daerahnya lalu dijadikan sebahagian [[Kawasan Ibu Negara Denmark]].