Portal:Biografi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Fare~mswiki (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Hanamanteo (bincang | sumb.)
k Reverted 1 edit by Fare (talk) to last revision by Hanamanteo. (TW)
Baris 1:
<!-- This portal was created using subst:box portal skeleton| topic=Biografi| -->
 
{{browsebar}}
Kanak-kanak hijau Woolpit merupakan kisah legenda mengenai kanak-kanak misteri yang dilaporkan muncul di sebuah kampung bernama Woolpit yang terletak di Suffolk, England sekitar abad ke-12 iaitu berkemungkinan ketika zaman pemerintahan Raja Stephen. Kanak-kanak yang terdiri daripada adik lelaki dan kakak itu mempunyai penampilan biasa seperti kanak-kanak lain kecuali warna kulit mereka yang berwarna hijau. Mereka bertutur dalam bahasa yang tidak diketahui dan hanya memakan kacang hijau sahaja. Pada akhirnya, kanak-kanak itu belajar untuk makan makanan yang lain dan warna hijau pada kulit mereka memudar. Walau bagaimanapun, si lelaki telah sakit dan meninggal dunia selepas mereka dibaptiskan. Manakala, si perempuan telah memulakan kehidupan baharu tetapi dia dianggap bersikap "bebas dan kurang sopan". Setelah mempelajari bahasa Inggeris, si kanak-kanak perempuan itu menjelaskan bahawa dia dan saudaranya itu berasal dari negeri St Martin, sebuah kawasan bawah tanah di mana penghuninya berkulit hijau.
{| width="100%" cellpadding="5" cellspacing="10" style="background:#444444; border-style:solid; border-width:2px; border-color:#444444; "
 
| valign="top" style="padding: 0; margin:0;" |
Catatan kontemporari mengenai kisah legenda ini hanya terkandung dalam Chronicum Anglicanum karya Ralph dari Coggeshall dan Historia rerum Anglicarum karya William dari Newburgh di mana kedua-dua karya tersebut masing-masing ditulis pada tahun 1189 dan 1220. Antara masa itu dan penemuan kembali kisah itu pada pertengahan abad ke-19, kanak-kanak hijau kelihatannya hanya muncul dalam karya The Man in the Moone yang ditulis oleh biskop Francis Godwin yang menceritakan tentang catatan William dari Newburgh.
 
Rencana pilihan sebelum ini: Si Tjonat – Geng: Pengembaraan Bermula – Kota Kinabalu
 
===<center><big><span style="color:#ebebeb; text-transform:capitalize; letter-spacing:.5em">PORTAL BIOGRAFI</span></big></center>===