Konsortium: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
RozziPanji (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 21:
Claremont Consortium yang dinyatakan di atas (dikenali sebagai [[Claremont Colleges]]) terdiri daripada [[Pomona College]], [[Scripps College]], [[Claremont Graduate University]], [[Claremont McKenna College]], [[Harvey Mudd College]], [[Pitzer College]], dan [[Keck Graduate Institute]]. Konsortium ini telah dikumpulkan daripada sumber-sumber kolej ahli mereka dan universiti untuk berkongsi aset manusia dan material serta untuk menghubungkan sumber akademik dan pentadbiran.
 
Contoh konsortium bukan keuntungan (jikacontoh di malaysia ia dinamakanialah Yayasan) adalah Appalachian College Association terletak di Berea, Kentucky.
Persatuan ini terdiri daripada 36 persendirian [[Liberal Arts Colleges]] dan universiti-universiti di seluruh pergunungan Appalachian berpusat di Kentucky, North Carolina, Tennessee, Virginia dan Virginia Barat.
Secara kolektif institusi-institusi pengajian tinggi berkhidmat kira-kira 42,500 pelajar. Enam universiti penyelidikan di rantau ini (University of Kentucky, Universiti North Carolina, University of Tennessee, West Virginia University, University of Virginia dan Virginia Tech) yang bergabung dengan ACA. Institusi-institusi ini membantu ACA dalam mengkaji geran fellowship dan aplikasi, menjalankan bengkel, dan menyediakan bantuan teknikal. ACA bekerja untuk berkhidmat kepada pendidikan yang lebih tinggi di kawasan luar bandar di lima negeri itu.