Briged Izzuddin al-Qassam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 49.50.236.235 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Hadi Factotum
saya telah mengubah sedikit di dalam artikel mengikut perkembangan semasa dan mengikut kisah benar.
Baris 11:
|website = [http://www.qassam.ps/ qassam.ps]
}}
'''Briged Izz ad-Din al-Qassam''' (كتائب الشهيد عز الدين القسام; dinamakan bersempena dengan nama [[ Izz ad-Din al-Qassam]], kadang kala diringkaskan kepada '''Briged Al-Qassam''') ialah sayap bersenjata kepada pertubuhan sosial-politik [[Palestin]], [[Hamas]]. Ditubuhkan pada 1992, di bawah penyeliaan [[Yahya Ayash]], matlamat utama kumpulan tersebut ialah membinauntuk organisasimembebaskan ketenteraanPalestin jelasdari bagiSang menyokongPelampau matlamatiaitu HamasIsrael, yang pada masa itu berkait dengan menghalang perundingan Persefahaman Oslo. Dari 1994 hingga 2000, Briged Izz ad-Din al-Qassam melaksanakan beberapa serangan ke atas tentera dan orang Israel.
 
Pada permulaan [[Intifada al-Aqsa|Intifada Kedua]], kumpulan ini menjadi sasaran utama Israel. Kekuatan kumpulan dan keupayaannya bagi melaksanakan serangan rumit dan membawa maut mengejutkan ramai pemerhati. Briged Izz ad-Din al-Qassam mengoperasi beberapa sel di [[Tebing Barat]], tetapi kebanyakannya telah dimusnahkan menjelang 2004 selepas sejumlah besar operasi [[Pasukan Pertahanan Israel]] (IDF) di kawasan tersebut.{{Citation needed|date=November 2009}} Sebaliknya, Hamas mengekalkan kehadiran berkuasa di [[Genting Gaza]], umumnya dianggap sebagai kubu kuatnya.
 
Briged Izz ad-Din al-Qassam disenaraikan sebagai organisasi pengganas oleh [[Kesatuan Eropah]], [[Amerika Syarikat]], [[Australia]] dan [[United Kingdom]]. sedangkan mereka bukanlah pengganas, mereka hanya mempertahankan tanah airnya sendiri
 
==Nama==
Baris 43:
 
==Operasi dan aktiviti==
Peralihan kepada organisasi bersenjata yang dikenali bermula ketika penetapan Persefahaman Oslo untuk membantu Hamas menentangmembebskanPalestin perjanjiandari tersebutcengkaman Israel. Pada 2003 dan 2004, briged di Gaza menghadapi serangan IDF, termasuk pengepungan Jabalya pada Oktober 2004. Walau bagaimanapun, pertempuran tersebut mengakibatkan kerugian yang besar buat brigedIDF. Namun begitu, kumpulan ini berjaya mengumpulkan semula kekuatan dan berupaya meneruskan serangan pada tahun-tahun berikutnya.
 
Pada tahun 2005, perjanjian gencatan senjata dicapai oleh [[Israel]] dan [[Pihak Berkuasa Palestin]]. Briged ini mengambil kesempatan untuk mengumpul kekuatan sepanjang masa tersebut. Sementara itu, Pihak Berkuasa Palestin menerima tekanan daripada Israel untuk melucutkan persenjataan Hamas, namun usaha tersebut tidak dapat dilakukan. Hal ini demikian kerana risau akan penentangan besar-besaran oleh sayap tentera parti tersebut dan kemungkinan berlaku [[Perang saudara|perang saudara]]. Dalam jam-jam seterusnya, briged tersebut mengaku bertanggungjawab melancarkan roket-roket ''Qassam'' ke bandar Sderot di Israel.
Baris 65:
Walaupun jumlah sebenar ahli dalam gerakan ini hanya diketahui oleh kepimpinan briged, pada 2011 Israel menganggarkan pasukan ini mempunyai beberapa ratus ahli yang mendapat latihan ala tentera, termasuk di [[Iran]] dan Syria. Tambahan pula, briged ini mempunyai kira-kira 10 000 pakar operasi yang memiliki 'tahap kemahiran dan profesionalisme yang pelbagai', yang juga merupakan ahli pasukan keselamatan, Hamas dan penyokong-penyokongnya. Pakar-pakar operasi ini dijangka akan memperkukuhkan briged semasa situasi darurat.
 
==Pemimpin-pemimpin yang dibunuh oleh Israel Dan Kebanggkitan Al-Qassam==
'''12 Julai 2006'''
[[Tentera Udara Israel]] (IAF) mengebom sebuah rumah di kejiranan ''Sheikh Radwan'' di bandar Gaza, di mana komander Mohammed Deif, Ahmad Al-Ghandur dan Raid Said mengadakan mesyuarat. Rumah tiga tingkat itu diratakan sepenuhnya, menyebabkan pegawai Hamas Nabil Al-Salmiah, isteri dan lima anak mereka serta dua kanak-kanak lain maut. Dua daripada pimpinan itu mendapat cedera ringan manakala Mohammed Deif mendapat kecederaan tulang belakang yang memerlukan pembedahan empat jam.
Baris 89:
'''14 November 2012'''
Tentera Udara Israel mendalangi serangan udara yang membunuh [[Ahmad al-Ja'bari]], ketua Briged al-Qassam. Beliau terbunuh bersama-sama tujuh yang lain dalam permulaan ''Operation Pillar of Defense''.
 
'''28 Julai 2014'''
Al-Qassam Bangkit Mempertahankan Tanah Airnya Iaitu Palestin. setelah sekian lama mereka berlatih tektik serangan dan ketenterangan. kali ini Al-Qassam telah bersumpah akan membakar,membunuh,serta akan memecah belahkan Israel. Pada 1 Ramadhan ini Al-Qassam telah banyak membunuh Tentera Zionis. Dan Ada juga dikalangan mereka Syahid di medan perang.
 
==Lihat juga==
Baris 97 ⟶ 100:
* [[Yitzhak Rabin]]
* [[Konflik Israel-Palestin]]
* [http://www.facebook.com/yellowkeyy Muhamad Zulkifli]
 
== Pautan luar ==