Fungsi linear: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
Dalam [[matematik]], istilah '''fungsi lelurus''' dapat dirujukkanmerujuk pada sama adakepada dua kosepkonsep yang berlainan tetapi berkenaanberkaitan.
 
==Kegunaan dalam matematik asas==
Dalam [[algebra]] dan [[analyticgeometri geometryanalisis]] asas, istilah ''fungskifungsi lelurus'' sering digunakan untuk bermakna suatu darjah pertama [[fungsi (matematik)|fungsi]] [[polynomialpolinomial]] dari satu [[variablepembolehubah]]. Fungsi ini digelar "lelurus" kerana mereka dengan tepatnya fungsi yang [[graf pada fungsi|graf]]nya pada [[Cartesiansatah coordinatekoordinat planeCartesian]] adalah sebuah garisan yang lurus.
 
Fungsi seperti itu dapat ditulis seperti berikut
Baris 8:
: <math>f(x) = mx + b</math>
 
(digelar bentuk cerun-berpintas), di mana <math>m</math> dan <math>b</math> adalah [[konstanpemalar]] [[nombor betul|betul]] dan <math>x</math> adalah variablepembolehubah betul. KonstanPemalar <math>m</math> sering digelar [[cerun]] sedangkan <math>b</math> adalah [[pintas-y]], yang memberikan mata intersectionpintasan di antara graf fungsi dan <math>y</math>-axis. Menukarkan <math>m</math> membuatkan garisan lebih cerun atau cetek, sedangkan menukar <math>b</math> memindahkan garisan ke atas atau bawah.
 
[[Image:Linear functions2.PNG|300px|thumb|Tiga fungsi lelurus geometricgeometri — yang merah dan biru mempunyai cerun yang sama (''m''), sementara yang merah dan hijau mempunyai pintas-y (''b'') sama.]]
 
Contoh-contoh fungsi yang grafnya mempunyai sebuah garisan termasuk yang berikut:
Baris 24:
Dalam matematik lanjutan, sebuah ''fungsi lelurus'' sering bermakna [[fungsi (matematik)|fungsi]] yang ber[[peta lelurus]], iaitu, sebuah peta di antara [[ruang vektor]] yang memgekalkan tambahan vektor dan [[pendaraban skalar]].
 
Sebuah fungsi <math>f(x) = mx + b</math> adalah sebuah peta lelurus jika dan hanya jika <math>b = 0</math>. Untuk nilai-nilai lain <math>b</math> ini terletak di kelas lebih umum pada [[peta affineafin]].
 
==Pautan luar==
Baris 30:
*[http://id.mind.net/~zona/mmts/functionInstitute/linearFunctions/linearFunctions.html Linear Functions on Id Mind]
 
[[Kategori:PolynomialPolinomial]]
 
[[Kategori:Polynomial]]
 
[[als:Lineare Funktion]]