Bahan tambahan makanan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hakimi97 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Hakimi97 (bincang | sumb.)
Baris 23:
;Asid : [[Asid]] makanan ditambah untuk rasa yang lebih "tajam", juga bertindak sebagai bahan pengawet dan pengantioksida. Antara asid makanan yang selalu dijumpai ialah [[cuka]], [[asid sitrik]], [[asid tartarik]], [[asid malik]], [[asid fumarik]], dan [[asid laktik]].
;Pengawalatur keasidan : [[Pengawalatur keasidan]] digunakan untuk mengubah atau sebaliknya mengawal keasidan dan [[kealkalian]] makanan.
;Agen antikerakan : [[Agen antikeratanantikerakan]] mengelakkan serbuk seperti susu tepung dari menggumpal atau melekat.
;Agen pengantibusa : [[Agen pengantibusa]] mengurangkan atau mencegah pembentukan buih dalam makanan.
;Pengantioksida : [[Pengantioksida]] seperti [[vitamin C]] berperanan sebagai pengawet dengan merencat kesan [[oksigen]] terhadap makanan, dan boleh memberi manfaat kepada kesihatan.
Baris 36:
;Pelembap : [[Pelembap]] menghalang makanan daripada kering.
;Gas penyurih: [[Gas penyurih]] membolehkan bungkusan integriti diuji untuk mengelakkan makanan daripada terdedah kepada atmosfera, dengan itu menjamin jangka hayat.
;Pengawet makanan : [[Pengawet]] mencegah atau menghalang kerosakan makanan disebabkan oleh[[Fungus|fungi]], [[bakteria]] dan [[mikroorganisma]] lain.
;Penstabil makanan : [[Penstabil (kimia)|Penstabil]] merupakan pemekat dan agen pengegelan seperti [[agar]] atau [[pektin]] (digunakan dalam [[jem]] sebagai contoh) memberikan tekstur makanan yang lebih kukuh. Walaupun mereka bukan pengemulsi benar, mereka membantu untuk menstabilkan [[emulsi]].
;Pemanis : [[Pemanis]] ditambahkan ke dalam makanan sebagai perasa. Pemanis selain daripada [[gula]] ditambah untuk mengekalkan [[tenaga makanan]] (nilai [[kalori]]) rendah, ataupun kerana mereka mempunyai kesan yang bermanfaat dalam merawat penyakit [[diabetes mellitus]] dan [[kerosakan gigi|pereputan gigi]] dan [[diarrhea]].
;Bahan pemekat : [[Bahan pemekat]] adalah bahan apabila ditambah ke dalam sebatian, akan menambah [[kelikatan]] tanpa ketara mengubahsuai sifat-sifat lain.