Masjid Brunei Darussalam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
pembetulan
pembetulan
Baris 1:
Masjid Brunei Darussalam merupakan [[masjid]] atas tasik terapung pertama di [[Malaysia]], masjid ini telah diwakafkan oleh [[Sultan]] [[Brunei Darussalam]], terletak di [[Danau]] [[Tok Uban]] atau lebih tepat di Rong Chenok, [[Pasir Mas]], [[Kelantan]],berkedudukannya di pinggiran danau [[Tok Uban]].Pada awalnya tiada ramai yang tahu tentang masjid ini,namun setelah 20 tahun pembinaannya,ia mula menjadi popular kerana ada kaitan dengan [[Sultan Brunei]].
 
Masjid Brunei Darussalam ini dibina berserta dengan sebuah [[madrasah]] atas nama Almarhum Sultan [http://en.wikipedia.org/wiki/Omar_Ali_Saifuddien_III Omar 'Ali Saifuddien III] iaitu ayahanda kepada Sultan Brunei kini ([http://en.wikipedia.org/wiki/Hassanal_Bolkiah Paduka Seri Baginda Sultan Hassanal Bolkiah Mu'izzadin Waddaulah ibni Al-Marhum Sultan Omar 'Ali Saifuddien]) sekarang dan dirasmikan oleh [[Sultan Kelantan]] pada 23 Januari 1992 bersamaan 18 Rejab 1412H,Masjid ini diwakafkan oleh [[Sultan Brunei]], Sultan Haji [[Hassanal Bolkiah]] Mu’izzaddin Waddaulah kepada sekolah tahfiz di Kampung Rong Chenok. Suasana di kawasan Masjid ini amat mendamaikan dan mententeramkan jiwa dan sesuai dijadikan kawasan pengajian terutama pelajar Tahfiz di sini.
 
Masjid ini diwakafkan oleh [[Sultan Brunei]], Sultan Haji [[Hassanal Bolkiah]] Mu’izzaddin Waddaulah kepada sekolah tahfiz di Kampung Rong Chenok. Suasana di kawasan Masjid ini amat mendamaikan dan mententeramkan jiwa dan sesuai dijadikan kawasan pengajian terutama pelajar Tahfiz di sini.