Rahimah Rahim: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Julia azrina (bincang | sumb.)
Baris 12:
Bagaimanapun, bernyanyi telah menjadi darah dagingnya dan tiga tahun kemudian, ketika berumur 10 tahun, Rahimah memutuskan untuk mengikut jejak ayahnya. Ketika berumur 14 tahun, beliau mula bernyanyi di kelab-[[kelab malam]], dan dua tahun kemudian, mengeluarkan rekod EP yang pertama. Rekod itu termasuk lagu ''Mana Ibunya?'' yang popular dan yang merupakan versi lagu kulit, "''Where's Your Mama Gone? (Chirpy Chirpy Cheep Cheep)''", oleh [[Kumpulan Road]]. Ini diikuti oleh album-album yang mengandungi lagu-lagu laris seperti ''Bintang Sukanku'', ''Gadis Dan Bunga'', ''Masihkan Ada Cinta'' dan ''Doa''. Album-albumnya yang terlaris ialah ''Gadis Dan Bunga'' pada tahun [[1982]] dan ''Bebas'' pada [[1984]].
 
Pada tahun [[1987]], ketika berumur 31 tahun, Rahimah mewakili Singapura dalam Peraduan Lagu Dunia di [[Jepun]]. Di sana, beliau menanyimenyanyikan lagu ciptaan [[Fauzi Marzuki]], ''Cabaran Cinta'', dan bergaul dengan [[Gloria Estefan]], mendiang [[Leslie Cheung]] dan [[Alan Tam]]. Menurutnya, peristiwa itu merupakan kenangan lama yang paling manis dalam kerjayanya. Sepanjang kerjayanya, beliau mengeluarkan 11 buah album di bawah label yang berbeza-beza, termasuk [[Senada]], [[Josal Records]], [[EMI]], dan [[NSR]].
 
Rahimah berundur daripada dunia hiburan pada tahun 1989, selepas 24 tahun dalam bidang itu, ketika beliau mengumumkan bahawa ''Hati Yang Rapuh'' merupakan albumnya yang terakhir. Persaraannya terjadi tidak lama selepas [[perkahwinan]] 12 tahunnya kepada pemain [[bola sepak]] Singapura, Mohamad Noh Hussein, berakhir dengan [[perceraian]]. Pearl, anak perempuannya yang tunggal, berumur 11 tahun ketika itu. Beliau kemudian pergi ke [[Mekah]] untuk menunaikan [[fardu haji]], dan kemudian memulakan perniagaan penyewaan pakaian pengantin di Singapura, suatu bidang yang amat berbeza daripada kerjayanya yang dahulu.
Baris 24:
 
==Album==
# Semurni Lagu (1971)
# Mana Ibunya? (1972)
# Gadis dan Bunga (1982)
# Bebas (1984)
# MasihkanMasihkah Ada Cinta (1987)
# Hati Yang Rapuh (1989)
# Suatu Memori (2003)
Baris 30 ⟶ 34:
 
==Lagu-lagu==
# Gadis Dandan Bunga (1982)
# Masihkah Ada Cinta
# Bebas (1984)
# Selamat Hari Gayo
# Bintang Sukanku
# Cintamu
# Doa.
# Hati Yang Rapuh
# Selamat HariBerhari GayoRaya
# Apakah Rindu Masih Di Hatimu
# Bintang Sukanku
# Masihkan Ada Cinta
# Doa.
# Bintang Disayang
# Datang & Pergi