Wikipedia:Rencana tunas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Emrrans (bincang | sumb.)
k mengalihkan Wikipedia:Tunas ke Wikipedia:Rencana tunas: lebih tepat
Emrrans (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{panduan}}
 
'''Rencana stubtunas''' merupakan rencana-rencana Wikipedia yang masih belum menerima perhatian yang cukup banyak daripada penyunting-penyunting, dan oleh itu, tidak mengandungi maklumat yang mencukupi untuk dianggap sebagai rencana yang benar. Dengan kata yang lain, rencana-rencana ini merupakan maklumat yang pendek atau tidak cukup, dan memerlukan penambahan-penambahan untuk meningkatkan kebergunaan Wikipedia. Komuniti Wikipedia menghargai rencana stubtunas sebagai langkah-langkah pertama yang berguna untuk mencapai rencana-rencana yang lengkap. Sesiapa pun boleh melengkapi rencana-rencana stubtunas itu.
 
Matlamat untuk rencana ini adalah untuk menyediakan suatu panduan am untuk mengendalikan rencana-rencana stubtunas. Para pengguna disyorkan membaca bahagian ''[[#Maklumat penting|Maklumat Penting]]'' yang terdiri daripada separuh rencana ini. Bahagian ''[[#Maklumat tambahan|Maklumat Tambahan]]'' mengandungi data yang mungkin menarik minat hanya pengguna-pengguna yang lebih mahir, dan oleh itu, tidak wajib.
 
 
== Maklumat penting ==
Sebuah rencana stubtunas ialah sebuah rencana yang terlalu pendek, tetapi tidak pendek sehingga tidak berguna. Secara amnya, rencana stubtunas harus mempunyai panjang yang cukup untuk mentakrifkan tajuk rencana, dan biasanya merupakan tiga sehingga sepuluh patah ayat yang pendek. Perhatikan bahawa rencana yang lebih panjang bagi topik yang rumit mungkin masih dianggap sebagai rencana stubtunas; sebaliknya, sebuah rencana pendek mengenai topik yang amat sempit ruang lingkupnya mungkin bukannya rencana stubtunas.
 
Cara yang lain untuk mentakrifkan sebuah rencana stubtunas ialah rencana itu tidak cukup lengkap sehingga seorang penyunting yang tidak mengetahui banyak atau langsung tidak tahu tentang topik itu boleh memperbaik kandungnya selepas carian Web yang pantas atau selepas beberapa minit di dalam perpustakaan. Sebuah rencana yang boleh diperbaik hanya oleh seorang penyunting yang berpengetahuan, atau selepas penyelidikan yang mendalam, tidak dipanggil sebagai rencana stubtunas.
 
Rencana-rencana panjang yang tidak mempunyai [[Wikipedia:Glosari#W|wikifikasi]] (format Wikipedia) atau [[suntingan kopi]] (iaitu pengemaskinian oleh penyunting lain) biasanya tidak dianggap sebagai rencana stubtunas. Kaedah yang biasa ialah untuk memasukkan [[Wikipedia: Sumber pengemaskinian|teg pengemaskinian]] kepada rencana itu. Perhatikan bahawa rencana-rencana pendek yang tidak mempunyai banyak maklumat mungkin akan dicalonkan untuk [[Wikipedia:Penghapusan|penghapusan]] atau untuk [[Wikipedia:Penggabungan|penggabungan]] dengan rencana lain yang berkaitan. Wikipedia bukan sebuah kamus, tetapi mempunyai projek kembar, iaitu [[Wiktionary]]. Jika rencana anda terlalu pendek, pertimbangkanlah pengalihannya ke Wiktionary atau, lebih baik, tambahkanlah lebih banyak maklumat untuk rencana anda.
 
=== Membuang status stubtunas ===
Selepas sebuah rencana stubtunas telah dikembangkan dengan betul dan menjadi rencana yang benar berbanding hanya sebuah rencana stubtunas, anda atau mana-mana satu penyunting boleh mengeluarkan teg rencana stubtunas daripada rencana itu. Tindakan [[Wikipedia:Penyelia|penyelia]] atau keizinan rasmi tidak diperlukan.
 
=== Pengkategorian stubtunas ===
Selepas menulis atau selepas mencapai rencana yang pendek, seseorang penyunting harus memasukkan apa yang dipanggil ''templat stubtunas'' yang memungkinkan rencana itu ditandai sebagai rencana stubtunas. Menurut kelaziman, templat rencana stubtunas itu harus diletakkan di bawah rencana. Oleh sebab pengenalpastian rencana stubtunas dipaparkan dalam halaman rencana sebelum butir-butir seperti kategori dan pautan antara bahasa Wiki, templat itu biasa diletakkan pada akhir rencana, selepas bahagian ''Pautan luar'' (jika ada), dan sebelum kategori.
 
Templat rencana stubtunas terdiri daripada dua bahagian yang berbeza:
* satu pesanan ringkas yang menyatakan bahawa rencana itu merupakan sebuah rencana stubtunas bagi sesuatu jenis yang tertentu, dan menggalakkan penyunting untuk mengembangkannya;
* pautan kategori yang meletakkan rencana ke dalam ''kategori rencana stubtunas'', bersama-sama dengan rencana-rencana stubtunas lain yang berkenaan dengan perkara yang sama.
 
Keperluan untuk kategori-kategori rencana stubtunas tertimbul apabila kategori rencana stubtunas utama — {{tl|stubtunas}}— menjadi begitu penuh sehingga tertimbulnya kesulitan untuk mencari rencana-rencana tentang sesuatu topik yang tertentu. Melalui kategori-kategori rencana stubtunas, seseorang penyunting, umpamanya seorang [[ahli biologi]], boleh mencari rencana-rencana stubtunas melalui teg {{tl|stubtunas-biologi}} dengan mudah untuk mengembangkan, mengeluarkan, atau mengubahsuaikan bahan-bahan dalam rencana.
 
Secara amnya, [[kelaziman penamaan]] untuk templat rencana stubtunas ialah ''stubtunas-topik''; untuk senarai lengkap bagi templat-templat ini, rujuklah kepada [[Wikipedia:WikiProjek pengisihan rencana stubtunas/Jenis rencana stubtunas]]. Ketika menandai rencana-rencana sebagai rencana stubtunas, sila memastikan ketepatan dengan seberapa mungkin. Perbuatan ini akan menjimatkan masa penyunting-penyunting yang lain pada masa hadapan. Jika sebuah rencana bertindih dengan sebilangan kategori, lebih daripada satu templat boleh digunakan. Bagaimanapun, bubuhkanlah hanya templat-templat rencana stubtunas yang berkaitan rapat. Untuk kes-kes seperti biografi, kewarganegaraan tokoh itu juga harus ditunjukkan. Ini boleh mengambil bentuk templat tambahan, seperti {{tl|stubtunas-bio-Mesir}}, atau sebagai perbaikan untuk templat yang lain, umpamanya {{tl|stubtunas-artis-AS}}.
 
Kegiatan-kegiatan mengenai rencana stubtunas berpusat di [[Wikipedia:WikiProjek pengisihan rencana stubtunas]] (cara mudah [[WP:WSS]]). Projek itu harus merupakan rujukan anda yang utama mengenai perkara ini.
 
=== Rencana stubtunas yang ideal ===
Sewaktu anda menulis sebuah rencana stubtunas, anda harus mengingati bahawa matlamat utamanya ialah untuk rencana itu diperkembangkan. Oleh itu, rencana stubtunas anda harus mengandungi maklumat yang mencukupi untuk menjadi dasar bagi penyunting-penyunting lain berbuat demikian. Penyelidikan awal anda boleh dibuat melalui buku-buku atau enjin-enjin carian, seperti [[Google]], [[Yahoo!]], [[Clusty]] atau [[MSN Search]]. Anda juga boleh menyumbang dengan ilmu yang anda telah memperoleh daripada sumber-sumber lain, tetapi adalah berguna jika anda membuat sedikit penyelidikan terlebih dahulu untuk memastikan bahawa versi fakta anda adalah betul dan dari [[Wikipedia:Sudut pandangan berkecuali|sudut pandangan berkecuali]].
 
Mulakanlah dengan memberikan takrif atau pemerihalan topik yang berkenaan. Elakkan [[kesilapan takrif]]. Oleh sebab pemberian takrif kekadang tidak mungkin, anda harus menulis sebuah pemerihalan yang bermaklumat mengenai topik itu. Umpamanya, nyatakanlah mengapa seorang tokoh adalah masyhur, di mana sesuatu lokasi ditempatkan dan apakah tempat itu amat dikenali, atau nyatakan perincian yang asas untuk sesuatu peristiwa dan bila peristiwa itu berlaku.
Baris 40:
Selepas anda telah menyerahkan rencana anda, beberapa tindakan boleh terjadi. Seorang penyunting yang minat mungkin akan mengembangkannya, ataupun anda sendiri boleh mengembangkannya apabila anda memperoleh lebih maklumat tentang topik itu atau sewaktu anda mempunyai lebih masa lapang.
 
=== Mengesan rencana stubtunas ===
 
: [[: Kategori: Kategori rencana stubtunas]]: ''senarai kategori rencana stubtunas yang utama, serta rencana-rencana di dalamnya''
 
: [[: Kategori: Rencana stubtunas]]: ''telah digantikan, tetapi masih menerima beberapa rencana dari semasa ke semasa''
 
: [http://en.wikipedia.org/wiki/User:Triddle/stubsensortunassensor StubsensorTunassensor]: ''skrip yang mengesan rencana panjang yang mengandungi teg rencana stubtunas dan digunakan untuk mengendalikan [[User: Triddle/cleanup|projek pengemaskinian]] berkala''.
 
: [[Wikipedia: Rencana stubtunas yang paling dikehendaki]]
 
: [[Wikipedia: Halaman pendek]]
Baris 54:
== Maklumat tambahan ==
 
=== Kategori rencana stubtunas baru ===
Jika:
* anda mengesan sekumpulan rencana stubtunas yang tidak sesuai untuk dimasukkan ke dalam kategori yang sedia ada; atau
* bilangan rencana dalam sesuatu kategori rencana stubtunas telah menjadi terlalu banyak dan mungkin boleh diperbaik melalui pembahagian supaya kategori dijadikan lebih khusus;
anda boleh mencadangkan penciptaan sebuah kategori rencana stubtunas yang baru. Jenis kategori rencana stubtunas yang baru akan diperdebatkan dalam [[Wikipedia: WikiProjek pengisihan rencana stubtunas/Cadangan]]. Sebelum anda mencadangkan kategori yang baru, pastikan bahawa anda telah mempertimbangkan enam garis panduan yang berikut:
 
# Adakah sebuah kategori rencana stubtunas untuk topik ini telah wujud?
#: Periksa [[Wikipedia:WikiProjek penyisihan rencana stubtunas/Jenis rencana stubtunas|senarai]].
# Adakah pengtakrifan kategori baru itu cukup rapi untuk membantu penyunting-penyunting mengesan rencana-rencana yang mereka mempunyai kepakaran untuk mengembang?
#: Ingatlah bahawa penggunaan kategori-kategori rencana stubtunas ialah suatu cara untuk memudahkan pengembangan rencana.
# Adakah kategori rencana stubtunas yang baru itu meliputi lingkungan yang tidak diliputi oleh kategori yang lain, ataupun dapat menghasilkan sebuah subkategori tertakrif rapi yang boleh berbuat demikian?
# Sebuah kategori baru mungkin boleh dijadikan subkategori untuk lebih daripada satu kategori yang wujud, umpamanya dalam kes {{tl|stubtunas-bio-besbol}} yang merupakan ''anak'' untuk kedua-dua {{tl|stubtunas-bio-sukan}} dan {{tl|stubtunas-besbol}}.
# Adakah bilangan rencana stubtunas terkini mewajarkan jenis kategori baru ini? Akankah bilangan rencana untuk kategori ini dalam jangka pendek mencukupi?
#: Lazimnya, julat ambang ialah antara 100 hingga 300 buah rencana. Ambang ini boleh diketepikan jika kategori rencana stubtunas itu merupakan alat untuk digunakan dalam [[Wikipedia:WikiProjek|WikiProjek]]. Secara amnya, mana-mana satu kategori yang baru harus mengandungi sekurang-kurang 60 buah rencana.
# Akankah kategori baru anda bertindih dengan kategori yang lain?
#: Misalnya, rencana stubtunas geografi diisihkan melalui negara dan oleh itu, anda tidak patut mencipta stubtunas-gunung atau stubtunas-sungai.
# Jika anda mencipta sebuah subkategori melalui pembahagian sebuah kategori yang sedia ada, akankah kategori rencana stubtunas yang baru ini mengurangkan saiz kategori induknya dengan berkesan?
#: Ini bukan suatu keperluan yang wajib, tetapi keperluan ini merupakan alasan untuk penciptaan sebahagian besar daripada kategori-kategori rencana stub yang sedia ada.