Yahudi Ashkenaz: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aboodaljay (bincang | sumb.)
Membuat page Yahudi Ashkenaz.
 
Aboodaljay (bincang | sumb.)
k betulkan ejaan
Baris 4:
Komuniti-komuniti Yahudi Ashkenaz terada terutamanya di [[Eropah Timur]] dan [[Eropah Tengah]], ia merupakan rantau utama bagi mereka. Mereka banyak didapati di [[Israel]] dan [[Amerika Syarikat]] sekarang.
 
Orang Yahudi Ashkenazi terpengaruhi dengan adat serta budaya kehidupan orang Eropah dan juga mereka dikenali dengan sumbangan mereka dari ilmiilmu falsafah, sastera, musik dan sains membuat mereka memiliki skor IQ tertinggi di dunia. Antara tokoh-tokoh Yahudi Ashkenaz yang dikenali adalah [[Albert Einstein]], ahli sain terkenal dan juga Sholem Aleichem,; yang merupakan seorang pengarang buku dan drama berbahasa [[Yiddish]], Golda Meir,; beliau adalah bekas perdana menteri [[Israel]] yang ke-empat.
 
Kesan pembunuhan [[Holokus]] yang telah dilakukan oleh tentera [[Nazi]] terbunuh lebih kurang 6 juta Yahudi Ashkenazi pada masa [[Perang Dunia Kedua]] membinasai Ashkenazi serta budaya Yiddish mereka dan telah memberi kesan pada hampir semua keluarga [[Yahudi]].
Baris 14:
 
 
Kajian [[Genetik]] tentang Ashkenazi telah dijalankan untuk menentukan berapa banyak keturunan mereka berasal dari Eropah, dan berapa banyak yang berasal dari [[Levant]] atau [[Syam]]. Kajian-kajian ini telah mengkajikan pada kedua-dua keturunan sebalahsebelah bapa dan ibu mereka dan mendapati bahawa kebanyakan sumber genetik mereka kembali pada Eropah dan keturunan orang Eropah.