Perempuan simpanan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 36:
Dalam kedua-dua [[John Cleland]] dalam ''[[Fanny Hill]]'' dan [[Daniel Defoe]] dalam ''[[Moll Flanders]]'', termasuk dalam pelbagai novel mengenai masaalah wanita, berbezaan antara "wanita simpanan" dan pelacur amat penting. Mereka yang mengamalkan amalan berikut merujuk kepada amalan Timur Dekat "Near East" kuno yang mengamal perempuan simpanan dan sering memetik dari Taurat "Old Testament" bagi membuktikan bahawa perempuan simpanan adalah amalan silam dan dengan itu, walaupun tidak boleh diterima, sekurang-kurangnya boleh difahami.
 
[[John Dryden]], dalam ''[[Annus Mirabilis]],'' malahtelah cuba mencadangkan bahawa raja menyimpan perempuan simpanan; dan anak luar nikah adalah hasil dari sifat murah hati dan semangat raja tersebut. Dalam bentuk yang lebih teruk, tema sebagai "disimpan" tidak pernah jauh terselindung dalam novel mengenai waita sebagai mangsa pada abad ke-18 di [[England]], samaada dalam novel [[Eliza Haywood]] atau [[Samuel Richardson]] (di mana wirawatinya dalam ''novel Pamela'' dan ''Clarissa'' keduanya diletakkan dalam kedudukan diancam dengan penghinaan seksual dan dijadikandianggap semata-mata objek simpanan).
 
Dengan kemunculan era romantik (''romanticism') pada awal abad ke-19, isu perempuan simpanan menimbulkan masaalah, dalam erti hubungan seksual tanpa perkahwinan boleh kadang-kadang dianggap sebagai lambang kebebasan wanita dan pilihan lain yang baik. Maryann Evans (lebih dikenali sebagai [[George Eliot]]) mencabarmemilih denganuntuk hidup "berdosabergelombang dosa" denganbersama lelaki yang telah berkahwin, sebahagiannyasebahagian sebabnya sebagai lambang pemisahan/kebebasan dirinya dari moral kelas pertengahan, tetapi kebebasannya memerlukan dia tidak "disimpan." Novel [[Charlotte Brontë]], ''[[Jane Eyre]]'' (1848) mewakili pandangan kedua pihak bagi persoalan ini, kerana Rochester, tidak mampu membebaskanmemisahkan dirinya dari isterinya yang tidak waras, cuba memujuk Jane untuk tinggal bersamanya, tetapi ditolak.
 
==Nota==