Madhvacharya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 12:
 
== Ikrar Rahib ==
Ketika berumur enam belas tahun, Vāsudeva memeluk kehidupan rahib dengan mengambil ikrar rahib daripada Acyuta Prajna, seorang ketua biara di Kāre berdekatan pekan baru Uḍupi. Selepas mengambil ikrar rahib, beliau dinamakan sebagai 'Pūrṇaprajña'. Beliau mula mempelajari falsafah Advaita menurut satu karya popular bernama Iṣṭasiddhi oleh Vimuktātman (kurun ke-10 Masihi). Namun, percanggahan pendapat yang serius timbul antara guru dan pelajar. Melihat kebijaksanaan dan memorinya yang tajam, Acyuta Prajna menamakannya sebagai 'Ānandatīrtha' dan menjadikannya ketua biaranya. 'Madhva atau Madhavācārya' nampaknya satu sinonim nama sebenarnya. Namun, nama ini yang menjadi popular.
 
<nowiki> </nowiki>Selama beberapa tahun berikutnya, Madhavācārya menewaskan ramai pendeta dan cendikiawan yang kebanyakannya bongkah kerana pendidikan mereka. Dengan menewaskan mereka dalam perdebatan, Madhavācārya menarik mereka untuk memeluk ajarannya. Akhirnya, Acyuta Prajna, guru Madhavācārya sendiri menjadi pengikutnya.
Sebulan selepas memasuki kehidupan rahib, Pūrṇaprajña mengalahkan sekumpulan ilmiawan dalam satu perdebatan falsafah. Melihat bakat
 
luarbiasanya, gurunya berasa amat bangga. Selepas ini, dia  dilantik sebagai ketua mazhab Vedanta. Sejak itu, dia
<nowiki> </nowiki>Kemudian, beliau melakukan lawatan ibadah ke India Selatan. Selain melawat tempat-tempat suci, beliau juga mengambil peluang itu untuk menyebarkan ajaran Vedanta. Dalam salah satu pertemuan pendeta, beliau dicabar untuk menerangkan maksud ayat-ayat suci Veda. Madhavācārya menunjukkan bahawa setiap ayat suci Veda mempunyai tiga maksud, Mahabharata mempunyai sepuluh maksud, setiap nama dalam Viṣṇusahasranāma (Seribu nama Viṣṇu) mempunyai seratus maksud!
dikenali sebagai Madhvā. <br>
 
<nowiki> </nowiki>Konfrontasi dengan pendeta-pendeta daripada mazhab [[Sankaracharya]] dan [[Ramanujacharya]] meyakinkan Madhavācārya bahawa beliau perlu memulakan sebuah mazhab baru Vedānta. Dalam perjalanannya ke India Utara, beliau dikatakan telah melawat tempat suci yang popular, Badarī. Di sana, beliau bertemu dengan Vedavyāsa yang tinggal bersama-sama pengikutnya, terselindung daripada pandangan manusia biasa. '''Vedavyāsa''', penulis asal Brahmasūtra, Mahabharata dan Pāñcarātra Āgama, mengajar maksud karya-karyanya kepada Madhavācārya. Seterusnya, Madhavācārya menulis ulasan Brahmasūtra dan kembali ke India Selatan.
 
<nowiki> </nowiki>Ketika ini, Madhavācārya berjaya menewaskan dua pendeta hebat - Śobhana Bhaṭṭa dari kawasan Godāvarī dan Swami Śastri dari Kalinga. Mereka menjadi pengikut Madhavācārya dan memeluk kehidupan rahib dengan nama baru sebagai Padmanābha Tīrtha dan Narahari Tīrtha. Mereka telah menulis ulasan ke atas karya-karya Madhavācārya.
 
<nowiki> </nowiki>Semasa berada di Uḍupi, Madhavācārya menemui arca Śri Kṛṣṇa yang terbenam dalam ketulan besar tanah (bernama gopīcandana). Selepas mencucinya di sebuah kolam, Madhavācārya sendiri menabalkan arca itu di biaranya. Ketika membawa arca itu, Madhavācārya menggubah sebuah puisi suci, yang kini dikenali sebagai Dvādaśa Stotra (dua belas ayat suci mengenai Śri Kṛṣṇa). Menurut puisi suci ini, arca Śri Kṛṣṇa itu telah dibentuk oleh Viśvakarma, Dewa pengukir dan Ia telah dipuja oleh para gopī di Vrindavan dan oleh maharani Rukmiṇī, salah seorang permaisuri Śri Kṛṣṇa. Kemudian, beliau mendirikan sebuah kuil dan menabalkan acra itu di sana.
 
Semasa berada di Uḍupi juga, Madhavācārya memperbaharui upacara korban dan memperkenalkan penggunaan bentuk-bentuk haiwan daripada serbuk kacang hitam dan minyak sapi menggantikan haiwan hidup semasa korban.
 
<br>
[[Fail:Shri Madhvacharya.jpg|thumb|Madhvacharya (1238-1317 Masihi)
Tokoh utama Dwaita Vedanta Darsana.
]]
 
== Ajaran Madhvā ==
 
Menurut Madhvā, Nārāyaṇa
ialah Tuhan Yang Maha Berkuasa. Semua dewa-dewi lain bukan Tuhan tetapi jiwa
Baris 30 ⟶ 39:
dan Bengal Timur, India di kalangan pengikut Gauḍiya
Vaiṣṇava.
Satu cabang Gauḍiya Vaiṣṇava kini dikenali sebagai pertubuhan ISKCON.
 
Bhakti