Radioterapi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 44 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q180507
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 9:
 
Radiasi luaran daripada mesin biasa digunakan untuk rawatan radioterapi. Pakar terapi radiasi ataupun pakar onkologi akan menggunakan radiasi dalaman jika sel barah berada dekat dengan permukaan badan atau tempat yang senang untuk dimasuki. Mereka boleh menggunakan implan untuk barah pay udara, barah serviks, dan barah lidah. Jika radiasi dalaman digunakan, biasanya radiasi luaran pun akan digunakan juga. Walau bagaimanapun, pada hari ini, semakin banyak rawatan radiasi yang bersasaran diberi dengan wujudnya radiologi intervensi yang telah menjadi satu sumbangan besar kepada rawatan radiasi.
 
<!--Bahagian ini perlu ditulis semula:
Siapa yang sepatutnya dapat rawatan radioterapi dan jenis apa radioterapi sepatutnya digunakan?
 
Jenis rawatan yang digunakan bergantung kepada jenis barah yang dihidapi, tempat barah wujud dan saiz tumbuhan tersebut. Rawatan perlu dikhaskan mengikut setiap individu. Pakar Radioterapi/Pakar Onkologi hanya akan menggunakan rawatan radioterapi jika rawatan tersebut membawa lebih kebaikan daripada keburukan.
Baris 17 ⟶ 14:
Malangnya, sinaran radiasi tidak boleh membezakan sel barah daripada sel manusia yang biasa. Walau bagaimanapun, sel barah tidak boleh menahan kesan radiasi dan akan mati. Sel manusia yang biasa akan pulih semula dan kesan tetap tidak akan dialami. Di sebab sel barah membesar lebih cepat berbanding dengan sel biasa, ia akan lebih terjejas dengan radiasi. Sel biasa juga akan terjejas dan mungkin menyebabkan kesan sampingan pada badan manusia.
 
Apakah kesan==Kesan sampingan radioterapi? ==
 
Sesetengah rawatan tidak mempunyai kesan sampingan tetapi ada juga sesetengah yang memberi kesan sampingan. Ia bergantung kepada bahagian badan yang dirawat dan dos radioterapi yang diberikan. Kebanyakan orang akan berasa keletihan sepanjang rawatan mereka. Kesan sampingan yang lain akan dihidapi bergantung pada bahagian badan yang dirawat seperti:
Apakah kesan sampingan radioterapi?
 
Sesetengah tidak mempunyai kesan sampingan tetapi ada juga sesetengah yang memberi kesan sampingan. Ia bergantung kepada bahagian badan yang dirawat dan dos radioterapi yang diberikan. Kebanyakan orang akan berasa keletihan sepanjang rawatan mereka. Kesan sampingan yang lain akan dihidapi bergantung pada bahagian badan yang dirawat seperti:
 
Berasa tidak sihat – hanya apabila abdomen/pelvis dirawat
 
Kulit yang merah dan gatal
 
Mulut atau kerongkong yang sakit/kering
 
Telinga yang tersumbat
 
Kehilangan rambut - hanya apabila bahagian kepala dirawat
 
Mengalami kesusahan menelan makanan
 
Sakit perut atau cirit birit
 
Pundi kencing yang lemah
 
* Berasa tidak sihat – hanya apabila abdomen/pelvis dirawat
Masalah seksual atau kesuburan
* Kulit yang merah dan gatal
* Mulut atau kerongkong yang sakit/kering
* Telinga yang tersumbat
* Kehilangan rambut - hanya apabila bahagian kepala dirawat
Mengalami* kesusahan menelan makanan
* Sakit perut atau cirit birit
* Pundi kencing yang lemah
* Masalah seksual atau kesuburan
 
Kebanyakan kesan sampingan adalah sementara sahaja. Kesan sampingan tersebut akan hilang selepas rawatan dihentikan. Walau bagaimanapun, ada juga kesan yang tetap. Radioterapi boleh mengubati sesetengah jenis barah seperti barah peti suara yang awal, kawasan hidung dan serviks (bahagian bawah uterus). Kadang-kala ia dilakukan bersama pembedahan atau kemoterapi. Dalam kes lain, radioterapi boleh bantu mengawal barah dengan menghentikan tumbesarannya atau dengan mengecilkannya. Ini boleh memanjangkan hidup seseorang yang menghidapi barah atau mengurangkan masalah yang disebabkan oleh barah atau kedua-duanya.
Baris 49 ⟶ 37:
 
Orang yang dirawat dengan radioterapi mungkin boleh menghidapi barah yang lain kemudiannya. Walau bagaimanapun, ini adalah kemungkinan yang amat rendah. Rawatan radioterapi akan mengubati pesakit atau mengawal barah dalam badan pesakit.
-->
 
[[Kategori:Fizik perubatan]]