Lori: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kururubot (bincang | sumb.)
k Link FA & GA kini dikendalikan oleh Wikidata
Abang Zul (bincang | sumb.)
Tukar gambar dan beberapa suntingan terkini
Baris 1:
[[Fail:AmericanMack truck blueTrucks.JPGjpg|thumb|200px200x200px|Lori besar yang digunakan di [[Amerika Syarikat]].]]
'''Lori''' (juga dipanggil '''trak''') adalah kenderaan berat komersial yang digunakan untuk mengangkut barangan dengan kuantiti yang besar melalui [[jalan raya]].
 
Baris 17:
 
=== Enjin diesel ===
Walaupun [[enjin diesel]] telah dicipta pada tahun 1890, lori-lori diesel hanya mula dijual secara komersial pada tahun-tahun 1920-an. Di [[Amerika Syarikat]] pula, penerimaan terhadap lori-lori berenjin diesel lebih lambat; lori-lori berenjin dieselpetrol masih lagi digunakan pada tahun 1970-an sedangkan semua lori di [[Eropah]] telah digantikan dengan model-model berenjin diesel.
 
Hari ini, majoriti lori-lori yang terdapat di dunia menggunakan enjin diesel, dengan model-model yang lebih terkini diterapkan dengan enjin-enjin diesel yang lebih berkuasa, mesra alam dan mempunyai daya pecutan yang lebih baik. Enjin diesel menjadi pilihan utama para pengeluar lori kerana mampu menghasilkan [[kilasan]] yang lebih kuat serta lebih menjimatkan bahan api berbanding enjin petrol.
 
== Anatomi lori ==
[[Fail:ScaniaNew R470Volvo toplineFH.JPGjpg|thumb|200px200x200px|Lori ScaniaVolvo R470New FH]]
Secara umumnya, sesebuah lori mempunyai beberapa bahagian utama seperti berikut:-
# '''Kabin''' - memuatkan enjin serta ruang untuk pemandu dan kelindan. Rekabentuk kabin boleh jadi rekabentuk konvensional (ruang pemandu di belakang enjin) ataupun ''cab over engine (COE)'' atau kabin di atas enjin (ruang pemandu di atas enjin). Rekabentuk kabin COE adalam rekabentuk paling lazim bagi kebanyakan model lori berat baru di Malaysia. Untuk model-model terkini, kabin biasanya dilengkapi dengan tempat tidur yang selesa terletak di bahagian belakang pemandu.
# '''Enjin''' - Hampir kesemua lori berat menggunakan [[enjin diesel]], manakala lori-lori ringan seperti [[pikap]] ada kalanya menggunakan [[enjin petrol]] dan NGV. Lori-lori terkini menggunakan enjin diesel yang melepasi [[piawaian emisi]] sekurang-kurangnya Euro II bagi melayakkannya memperoleh potongan diskaun 50% cukai jalan oleh [[Jabatan Pengangkutan Jalan]]Euro3. Juga terdapat lori terkini yang menggunakan '''CNG''' (gas asli termampat). Terbaru sudah terdapat lori dengan tenaga [[electric trucks|Hybrid Diesel]].
# '''Transmisi''' - Kebanyakan lori menggunakan [[transmisi manual]], tetapi terdapat beberapa model lori yang menggunakan [[transmisi automatik|transmisi automasi automatik]] contohnya Volvo dengan sistem '''i[http://www.volvotrucks.com/trucks/na/en-us/products/powertrain/ishift/Pages/ishift_ILF.aspx I][http://www.volvotrucks.com/trucks/na/en-us/products/powertrain/ishift/Pages/ishift_ILF.aspx -Shift], MAN''' dandengan '''[http://www.truck.man.eu/global/en/fascination-and-technology/technology-and-competence/technology/man-tipmatic/MAN-TipMatic.html TipMatic]''' juga Scania dengan '''[http://www.scania.com/products-services/buses-coaches/safety-technology/transmission-technology/opticruise/ Opticruise]'''. Juga terdapat lori dengan transmisi automatik sepenuhnya yang kebiasaan dibekalkan oleh [[:en:Allison_Transmission|Allison.]] Lori-lori biasanya menggunakan sistem transmisi antara 5 (bagi lori ringan) hingga 16 kelajuan (bagi lori berat). Bagi transmisi melebihi 7 kelajuan, kebiasaannya satu sistem pembahagian atas-bawah ''(hi-lo'' dan ''splitter)'' digunakan bagi memudahkan penukaran transmisi.
# '''Kerangka''' - Kerangka lori biasanya menggunakan 2 batang keluli utama, diikuti dengan beberapa batang sokongan. Seterusnya, bahagian-bahagian lori yang lain seperti enjin, transmisi, kabin dan badan dipasang pada kerangka tersebut. Penggunaan kerangka keluli juga menjadikan struktur sesebuah lori lebih kukuh dan tegar berbanding kereta.
 
Baris 36:
* [[Van]]
* [[Lori pikap]]
* [[Lori tunda]]
 
=== Lori sederhana ===
Baris 42:
 
=== Lori berat ===
Lori berat adalah kenderaatkenderaan terberat yang dibenarkan untuk digunakan di jalan raya. Bermula dengan berat tanpa muatan (BTM) seberat 7,500 kg, berat maksimum kenderaan juga ditetapkan oleh [[Jabatan Pengangkutan Jalan]] bagi mengurangkan kesan kerosakan jalan akibat mendapan (kerana berat lori) dan kehausan (akibat pusingan roda lori). Di kebanyakan negara yang mempunyai mutu jalan raya yang baik, berat dengan muatan (BDM) maksimum yang dibenarkan bagi sebuah lori 67 gandar termasuk semi treler ialah 5051,000 kg. Lori yang termasuk di dalam kategori ini termasuklah [[lori treler]], [[lori tangki]] dan [[lori kontena]]. Terdapat juga lori khusus untuk mengangkut muatan yang terlalu berat (melebihi 100,000 kg) yang dipanggil ''slow[[multiaxles movertrucks|multiaxles]].''
 
=== Luar jalan raya ===