Anwar Sadat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kururubot (bincang | sumb.)
k Link FA & GA kini dikendalikan oleh Wikidata
Zamwan (bincang | sumb.)
Baris 41:
Apabila [[Gamal Abdel Nasser|Nasser]] meninggal dunia pada tahun berikutnya, Anwar Sadat menjadi Presiden mulai 15 Oktober 1970. Anwar Sadat menjadi presiden dalam 1970- 1981, selama 11 tahun.
 
Pada 1971, Soviet Rusia menganjurkan Perang Attition di zon Terusan Suez. Anwar Sadat telah menulis surat kepada perunding [[PBB]] iaitu [[Gunnar Jarring]] untuk mencari jalan damai sepenuhnya dengan Israel. Tetapi rundingan itu gagal kerana AS dan Israel tidak setuju berhubung sempadan baru yang ditetapkan. Selepas Perang Enam Hari 1967, ekonomi Mesir menderita teruk. Rusia membekalkan beribu-ribu penasihat tentera dan peralatan perang. Mesir dan RussiaRusia juga saling tidak mempercayai lagi dan Mesir mahu tentera Rusia dikeluarkankeluar daridaripada Mesir.
 
Pada 6 Oktober 1973, [[Hafez al-Assad]] [[Syria]] melancarkan [[Perang Oktober]] terhadap Israel. Perang ini dikenali dengan nama [[Perang Yom Kippur]] untuk mengambilmerampas semula [[Semenanjung Sinai]]. Pasukan tentera Mesir berjaya masuk hingga 15 km ke dalam Semenanjung Sinai melebihi [[Garisan Bar Lev]]. Banyak kereta kebal Israel dimusnahkan oleh Mesir.
 
Jeneral [[Ariel Sharon]] telah mengepung [[Terusan Suez]] dan memerangkap tentera ke-3 Mesir. Perjanjian dibuat antara [[Amerika Syarikat]], [[Mesir]] dan [[Rusia]] agar mematuhi arahan gencatan senjata [[Majlis Keselamatan PBB]] menuurutmenurut Resolusi 338 pada 24 Oktober 1973 .
 
== Melawat Israel ==