Pencemaran udara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 175.144.127.13 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
Baris 29:
* Klorofluorokarbon (CFC) - Merbahaya kepada lapisan ozon; dibebaskan daripada produk yang pada masa ini diharamkan daripada penggunaannya. Ia adalah gas yang dibebaskan dari pengdingin hawa, peti sejuk, semburan aerosol, dan lain-lain jenis. CFC yang dilepaskan ke dalam udara naik ke stratosfera . Di situ ia berinteraksi dengan gas lain dan merosakkan lapisan ozon. Ini membolehkan sinar ultraungu yang berbahaya untuk sampai ke permukaan bumi. Ini boleh menyebabkan barah kulit, penyakit mata dan juga boleh menyebabkan kerosakan kepada tumbuh-tumbuhan.
 
* Ammonia (NH<sub>3</sub>) - yang dibebaskan melalui proses pertanian. Ammonia merupakan sebatian dengan formula NH<sub>3</sub>. Ia biasanya dijumpai sebagai gas dengan ciri bau menyucuk. Ammonia menyumbang dengan ketara bagi keperluan pemakanan organisma daratan dengan berkhidmat sebagai pelopor kepada bahan makanan dan baja. Ammonia, sama ada secara langsung atau tidak langsung, juga merupakan blok binaan bagi sintesis kebanyakan farmaseutikal. Walaupun digunakan luas, ammonia adalah kaustik dan merbahaya. Di dalam atmosfera, ammonia bertindak balas dengan nitrogen oksida dan sulfur oksida untuk membentuk zarah sekunder menengah.<ref>{{cite web|title=The Effect of Changing Background Emissions on External Cost Estimates for Secondary Particulates|publisher= Open environmental sciences|year=2008|url=https://www.researchgate.net/profile/Luc_Int_Panis/publication/250144316_The_Effect_of_Changing_Background_Emissions_on_External_Cost_Estimates_for_Secondary_Particulates/file/3deec51efe5018cd80.pdf?origin=publication_detail}}</ref>
* Bau - seperti dari sampah, kumbahan, dan proses perindustrian
* Pencemaran radioaktif - yang dihasilkan oleh letupan nuklear , kejadian nuklear, bahan letupan peperangan, dan proses semula jadi seperti pereputan radioaktif radon.
[[File:Smoke Above Sintagma.jpg|thumb|left|Pencemaran di langit [[Athens]], [[Greece]].]]
 
Pencemaran sekunder termasuk: