Mutiara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kururubot (bincang | sumb.)
k Link FA & GA kini dikendalikan oleh Wikidata
as per Kamus Dwibahasa Oxford Fajar - the term "ibu mutiara" is an erroneous literal translation, whereas "gewang" can refer to other animal-derived materials with similar shiny/translucent/opalescent quality, such as reflective fish scales for example.
Baris 3:
'''Mutiara''' adalah objek bulat, keras yang dihasilkan oleh sesetengah haiwan, terutamanya [[moluska]] seperti [[tiram]]. Mutiara digunakan sebagai perhiasan dan juga dihancurkan dalam penghasilan cat atau barangan komestik. Mutiara dihargai sebagai [[batu perhiasan]] dan dituai atau diternak sabagai barang kemas.
 
Mutiara terhasil dalam cangkerang sesetengah moluska [[dwicangkerang]]. Sebagai tindak balas kepada bahan asing dalam cangkerangnya, moluska tersebut akan menyalut lapisan [[kalsium karbonat]] (CaCO<sub>3</sub>) dalam bentuk [[galian]] [[aragonite]] atau [[kalsite]] (keduanya membentuk kristal dalam bentuk kalsium karbonat) yang digam oleh sebatian seperti tanduk organik yang dikenali sebagai [[conchiolin]]. Sebatian kalsium karbonat dan conchiolin dikenali sebagai [[gewang|nakre]], atau sebagaimana yang lebih dikenali, [[gewang|ibuindung mutiara (''mother-of-pearl'')]]. Kepercayaan umum bahawa sebutir pasir bertindak sebagai pencetus sebenarnya jarang berlaku. Rangsangan yang biasa termasuklah bahan organik, parasit, atau kerosakan yang menggantikan tisu kerang ke bahagian lain haiwan tersebut. Serpihan kecil atau organisma ini masuk kedalam cangkerang ketika kulit tiram terbuka semasa makan atau respirasi. Dalam tiram ternak, pencetus biasanya ialah potongan serpihan kulit, bersama dengan manik cangkerang diproses, gabungan yang mana diterima oleh tiram dalam kulitnya. <ref>Neil H. Landman, et al (2001) ''Pearls: A Natural History'', Harry Abrams, Inc., 232 pp., ISBN 0-8109-4495-2 Reviewed: http://nationalzoo.si.edu/Publications/ZooGoer/2002/1/books.cfm</ref><ref> ''Pearl oyster farming and pearl culture'' http://www.fao.org/docrep/field/003/AB726E/AB726E11.htm</ref><ref>''How Pearls are Formed: The Pearl Sac Theory'' http://www.perlas.com.mx/english/pearlsac.html</ref>
 
Mutiara digunakan oleh kaum wanita sebagai perhiasan diri. Ia melengkapi aksesori seperti cincin, rantai, mahkota, serta gelang.