Sankaracharya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 139:
Śaṇkara melakukan semua ini dan lebih lagi tanpa sedikit pun merendahkan martabatnya atau terpesong daripada prinsip kehidupan rahibnya. Hanya seorang Avatārapuruṣa (jelmaan Tuhan) dapat mencapai kejayaan yang mengagumkan ini.<ref>Swami Harshananda, ''A Concise Encyclopaedia of Hinduism'', jilid 3, ms 197</ref>
 
Penyatuan=== Keharmonian antara Agama-Agama Berlainan===
Menurut Rgveda (1,164.46) 'Sat' atau Kebenaran (=Tuhan Yang Mutlak) ialah satu, tetapi para wali memanggil-Nya dengan pelbagai nama. Maka, dewa-dewi dalam agama Hindu ialah penjelmaan atau manifestasi Tuhan Yang Maha Esa atau disebut sebagai Brahman (atau Paramātman) dalam kitab-kitab suci Hindu. Dewa-dewi ini boleh dibahagikan kepada lima kumpulan. Setiap kumpulan mewakili aspek berlainan Tuhan. Lima Dewa ini ialah Viṣṇu, Śiva, Devī, Gaṇapati dan Sūrya.
 
Secara beransur-ansur, pelbagai mazhab dan kultus berkembang. Penganut-penganut mazhab-mazhab ini yang telah melupakan ajaran Veda dan falsafah Tuhan Yang Maha Esa, menjadi fanatik dan ada kalanya bermusuhan dengan penganut mazhab lain.
Śaṇkara memperkenalkan bentuk pemujaan Pañcāyatana, iaitu penyembahan serentak lima dewa-dewi iaitu Ganesha, Surya, Vishnu, Shiva dan Devi Shakti. Beliau menjelaskan bahawa semua dewa-dewi ini merupakan penjelmaan berlainan Brahman Yang Esa. Dengan ini, beliau cuba untuk mengamankan perselisihan di antara penganut-penganut mengenai keagungan dewa masing-masing.
 
Bagi mengembalikan ajaran Veda dan membetulkan sikap penganut pelbagai mazhab yang fanatik, Śaṇkara memperkenalkan satu kaedah untuk menyatukan mereka. Hasilnya ialah bentuk pemujaan Pañcāyatana, iaitu penyembahan serentak lima dewa-dewi iaitu GaneshaViṣṇu, SuryaŚiva, VishnuDevī, ShivaGaṇapati dan Devi ShaktiSūrya. Beliau menjelaskan bahawa semua dewa-dewi ini merupakan penjelmaan berlainan Brahman Yang Esa. DenganSeseorang ini,boleh beliaumeletakkan cubadewa untukkegemarannya mengamankandi perselisihantengah-tengah didan antaraempat penganutdewa-penganutdewa mengenailain keagungandi dewaempat masing-masingpenjuru untuk bersembahyang.
 
== Mengenai Śaṇkara ==