Falsafah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
→‎Tradisi Falsafah: fjjk s f anfc
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 87.116.16.166 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Kururubot
Baris 42:
Perkataan "Falsafah" dalam konteks akademik Anglo-Amerika mungkin adalah sesuatu yang mengelirukan. Ia biasanya merujuk kepada tradisi falsafah daripada tamadun barat dengan mengetepikan tradisi falsafah daripada tempat lain. Masalah ini menjadi lebih rumit lagi apabila didapati tiada perkataan "falsafah" yang wujud dalam tamadun China, Korea, dan Jepun sehingga abab ke-19. Daripada itu, pernah juga sarjana barat yang menyangka bahawa falsafah itu tidak pernah wujud dalam tamadun ini.
 
Secara kasarnya, falsafah boleh dibahagikan kepada dua tradisi,antara [[falsafah barat]] dan juga [[falsafah timur]]. Bagi tradisi falsafah di [[Afrika]], ia masih didianggap terlalu kabur dan asing bagi kebanyakan orang.
 
[[Falsafah barat]] merupakan satu tradisi falsafah yang laku untuk kawasan [[Eropah]], [[Amerika]] termasuk [[latin Amerika]], dan juga di [[Timur Tengah]]. [[Falsafah Islam]] biasanya termasuk juga ke dalam tradisi ini. [[BenuaFalsafah India|nuatimur]] pula merujuk kepada tradisi falsafah daripada [[Benua India]] dan juga daripada timur jauh seperti [[China]], [[Korea]], dan [[Jepun]].
e rhy nna dpe hhyghhbyv ghbcvkmjhhadfe fgv zf
 
#=== Tradisi Falsafah TimurkkkkdkdkTimur ===
[[Falsafah barat]] merupakan satu tradisi falsafah yang laku untuk kawasan [[Eropah]], [[Amerika]] termasuk [[latin Amerika]], dan juga di [[Timur Tengah]]. [[Falsafah Islam]] biasanya [[Benua India|nua India]] dan juga daripada timur jauh seperti [[China]], [[Korea]], dan [[Jepun]].
# Tradisi Falsafah Timurkkkkdkdk
# o ep nsdhry ad
* hahebjaekj d
* andj
** ,wlj l d skad sa¨d
** dnsap d
**
:''Rencana utama: [[Falsafah Timur]]''
* [[Falsafah Budhisme]]