Ganesha: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 21:
'''Ganesha''' atau ''Dewa Ganesha'' ([[Sanskrit]]: {{lang|sa|गणेश}}; {{IAST|Gaṇeśa}}; {{Audio|Ganesha.ogg|dengar}}), juga dieja '''Ganesa''' atau '''Ganesh''' dan juga dikenali sebagai '''Ganapati''', '''Vinayaka''', dan '''Pillaiyar''', merupakan salah satu [[dewa]] yang paling terkenal dan paling disembah dalam [[Hinduisme]].<ref>Rao, p. 1.</ref> Imejnya didapati di seluruh benua [[India]].<ref> See:
* Brown, p. 1. "{{IAST|Gaṇeśa}} sering dikatakan sebagai dewa yang paling sering disembah di India."
* Getty, p. 1. "{{IAST|Gaṇeśa}}, Tuan {{IAST|Gaṇas}}, walaupun di kalangan dewa-dewa yang terkini dianggap sebagai pantheon Brahmanik, telah, dan masih, yang paling secara universal dipuji dari semua dewa-dewa Hindu, dan imejnya didapati hampir di setiap bahagian India." </ref> Hampir semua orang Hindu menyembahnya. Tidak ada aktiviti, sama ada sekular atau agama, yang akan dimulakan sebelum memuja dan menyembah Vinayaka. Ini kerana, Vinayaka merupakan Tuhan Yang Menghapuskan Halangan atau Vighneśvara atau Vighnarāja.
 
Memang ternyata bahawa Gaṇapati yang dirujuk dalam ayat-ayat popular Ṛgveda, 'gaṇānām tvā gaṇapatim havāmahe...' (2.23.1) dan 'niṣu sīda gaṇapate...' (10.112.9) dan Gaṇapati yang kini disembah ialah dua orang yang berlainan. Namun, semua cendikiawan yang liberal bersetuju bahawa asas konsep Gaṇapati telah berada dalam Ṛgveda sendiri. Dalam kurun-kuran berikutnya, konsep ini telah melalui pelbagai perubahan dan perkembangan daripada epik dan Purāṇa untuk membentuk Gaṇapati yang wujud pada hari ini. Dalam semua masyarakat, perkembangan konsep Tuhan dan cara penyembahan-Nya telah dibentuk oleh faktor-faktor geografi, sejarah, kebudayaan berserta dengan pengalaman mistik dan kesedaran rohani orang-orang alim. Memang munasabah bahawa 'Gaṇapati-Brahmaṇaspati' dalam Ṛgveda telah secara beransur-ansur bertukar menjadi dewa, 'Gajavadana-Gaṇeśa-Vighneśvara.'
 
== Asal-Usul ==
* Memang ternyata bahawa Gaṇapati yang dirujuk dalam ayat-ayat popular Ṛgveda, 'gaṇānām tvā gaṇapatim havāmahe...' (2.23.1) dan 'niṣu sīda gaṇapate...' (10.112.9) dan Gaṇapati yang kini disembah ialah dua orang yang berlainan. Namun, semua cendikiawan yang liberal bersetuju bahawa asas konsep Gaṇapati telah berada dalam Ṛgveda sendiri. Dalam kurun-kuran berikutnya, konsep ini telah melalui pelbagai perubahan dan perkembangan daripada epik dan Purāṇa untuk membentuk Gaṇapati yang wujud pada hari ini. Dalam semua masyarakat, perkembangan konsep Tuhan dan cara penyembahan-Nya telah dibentuk oleh faktor-faktor geografi, sejarah, kebudayaan berserta dengan pengalaman mistik dan kesedaran rohani orang-orang alim. Memang munasabah bahawa 'Gaṇapati-Brahmaṇaspati' dalam Ṛgveda telah secara beransur-ansur bertukar menjadi dewa, 'Gajavadana-Gaṇeśa-Vighneśvara.'
* Walaupun Gaṇapati amat disanjung tinggi dan dianggap penting, rupa-Nya yang pelik memang membingungkan. Bagi menjawab misteri kepala gajah-Nya, beberapa buah Purāṇa telah mengemukakan pelbagai cerita yang menarik. Antaranya ialah:
# Atas permintaan dewa-dewi untuk mendapatkan seorang Dewa yang dapat menghapuskan segala halangan untuk mencapai matlamat dan keinginan mereka, Mahādeva Śiva telah lahir kepada Pārvati sebagai Gajānana.
# Pada suatu ketika, secara main-main, Pārvati membuat sebuah patung kanak-kanak dengan kepala gajah menggunakan serbuk mandian yang disapukan pada badan-Nya. Kemudian, Dewi membuang patung itu ke dalam sungai Gaṅgā. Patung itu menjadi 'hidup'. Kedua-dua Dewi Gaṅgā dan Pārvati memanggil budak itu sebagai anak mereka. Oleh itu, Gaṇapati juga dikenali sebagai Dvaimātura, 'seorang yang mempunyai dua orang ibu'.