Karl Marx: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
E2m (bincang | sumb.)
k warnfile Adding:nn,nb,gd,gl,sl,ku,zh-min-nan,lt,th,la,et,eu,simple,fa,bn
Baris 14:
Marx memasuki [[Universiti Bonn]] pada tahun [[1833]] untuk mempelajari [[undang-undang]], atas permintaan ayahnya ''behest''. Bonn terkenal sebagai aktiviti berparti, dan Marx tidak begitu berjaya kerana banyak menghabiskan masa minum di dewan bir. Tahun berikutnya, ayahnya memaksa dia bertukar ke Friedrich-Wilhelms-Universität di [[Berlin]] (sekarang dikenali sebagai [[Universiti Humboldt]]). Di sana, dia bertukar minat pada [[falsafah]] bertentengan dengan kehendak ayahnya, dan dia masuk kumpulan pelajar dan profesor muda yang dikenali sebagai "[[Young Hegelians]]", diketuai oleh [[Bruno Bauer]]. Sesetengah ahli kumpulan ini menganggap persamaan dengan sebelum falsafah [[Aristotle]] dan post-Hegelian philosophy. [[Max Stirner]], seorang lagi ahli Young Hegelian menggunakan kritikan Hegelian dan mendakwa bahawa selain menolak ugama sepenuhnya ''nihilistic'' adalah mistik ''mysticism''. Pandangannya tidak diterima oleh kebanyakan rakannya, dan Karl Marx bertindak balas ''responded in parts'' melalui Die Deutsche Ideologie (Ideologi Jerman).
 
[[Georg Wilhelm Friedrich Hegel | Georg Hegel]] telah meninggal pada tahun [[1831]], dan semasa hayatnya merupakan orang yang berpengaruh di Universiti dan pendidikan Jerman secara umumnya. Pertubuhan Hegelian (dikenali sebagai [[Right Hegelians]]) yang bertempat di Universiti mempertahankan bahawa siri ''historical dialectics'' telah pun lengkap, dan masyarakat Prussian sebagaimana sekarang merupakan kemuncak semua perkembangan masyarakat terkinidenganterkini dengan sistem kakitangan kerajaan yang meluas, [[universiti]] yang bagus, dan tahap penggajianpengajian yang tinggi. Hegelians Muda yang dikaitkan dengan Marx percaya bahawa masih terdapat pertukaran ''dialectical'' yang akan berlaku, dan masyarakat [[Prussia]] masa itu masih lagi tidak lengkap kerana ia masih mempunyai kelompok miskin, masih terdapat penapisan [[kerajaan]], dan diskriminasi terhadap bukan Lutherans[[Lutheran]].
 
Marx diberi amaran agar tidak menghantar ''dissertation'' kedoktorannya di Friedrich-Wilhelms-Universität, kerana ia pasti kurang disenangi di sana kerana reputasinya sebagai radikal Hegelian Muda. Sebaliknya Marx menghantar dissertationnya, yang membandingkan theori atomik [[Democritus]] dan [[Epicurus]], ke [[Universiti Jena]] pada tahun [[1840]], di mana ia diterima.