Simbiosis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Simbiosis tergolong kepada 7 aspek, tetapi hanya lima aspek penting yang tertulis
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Simbiosis (dari σύν perkataan [[Yunani Purba|Yunani]] iaitu "bersama-sama" dan βίωσις "hidup") adalah rapat dan kerap interaksi jangka panjang antara kedua-dua spesies [[biologi]] yang berbeza. Pada tahun 1877 [[Albert Bernhard Frank]] menggunakan simbiosis perkataan (yang sebelum ini telah digunakan untuk menggambarkan orang yang tinggal bersama dalam masyarakat) untuk menggambarkan hubungan mutualistic dalam lichens.In tahun 1879, ilmu CendawanCendakiawan [[Jerman]] [[Heinrich Anton de Bary]] ditakrifkan sebagai "yang hidup bersama-sama dengan tidak seperti [[organisma]].
 
Takrif simbiosis telah diubah di kalangan saintis. Ada yang percaya simbiosis hanya perlu merujuk kepada mutualisms berterusan, manakala yang lain percaya ia perlu memohon kepada mana-mana jenis interaksi biologi berterusan (dalam erti kata lain mutualistic, commensalistic, atau [[Parasitisme|parasit]]). Selepas 130 tahun perdebatan, biologi dan ekologi semasa buku teks kini menggunakan kedua "[[de Bary]]" takrif atau definisi yang lebih luas (di mana simbiosis bermakna semua interaksi spesies), dengan takrif yang ketat tidak lagi digunakan (dalam erti kata lain, simbiosis bermakna hidup bersama) .[[File:Common clownfish curves dnsmpl.jpg|thumb|250px|Hubungan simbiosis antara [[ikan badut]] dengan [[buran]].]]Beberapa hubungan simbiotiksimbiolik yang [[obligat]], yang bermaksud bahawa kedua-dua simbionsimbol sepenuhnya bergantung antara satu sama lain untuk terus hidup. Sebagai contoh, ramai [[Kulampair|liken]] terdiri daripada [[kulat]] dan [[fotosintesis]] simbion yang tidak boleh hidup sendiri. Lain-lain adalah [[fakultatif]] (pilihan): mereka boleh, tetapi tidak perlu hidup dengan organisma yang lain.
 
Hubungan simbiotik termasuk orang-orang persatuan di mana satu organisma hidup di lain ([[ectosymbiosis]], seperti [[mistletoe]]), atau jika satu pasangan yang hidup di dalam yang lain ([[endosymbiosis]], seperti [[lactobacilli]] dan [[bakteria]] lain pada manusia atau [[Symbiodinium]] di karang) .Symbiosis juga diklasifikasikan oleh lampiran fizikal organisma; simbiosis di mana organisma mempunyai kesatuan badan dipanggil simbiosis kata sambung, dan simbiosis di mana mereka tidak berada dalam kesatuan dipanggil simbiosis yg memisahkan.
 
== Interaksi secara fizikal ==
 
====== Endosymbiosis ======
Endosymbiosis adalah hubungan simbiotik di mana satu symbiont diam di dalam tisu-tisu yang lain, sama ada di dalam [[Sel (biologi)|sel]]-[[Sel (biologi)|sel]] atau extracellularly. Contohnya termasuk pelbagai microbiomes, rhizobia, nitrogen bakteria yang hidup dalam [[nodul akar]] pada akar kekacang; [[actinomycete nitrogen bakteria]] yang dipanggil [[Frankia]], yang tinggal di pokok pokok paya nodul akar; satu sel [[alga]] di dalam [[batu karang]] terumbu-bangunan; dan endosymbionts bakteria yang menyediakan [[nutrien]] penting kepada kira-kira 10% -15% daripada serangga.
[[Fail:YosriTeritip1.jpg|thumb|250x250px|[[Teritip]] merupakan salah satu contoh ektoparasitisma]]
Ectosymbiosis, juga dirujuk sebagai exosymbiosis, adalah hubungan simbiotik di mana symbiont hidup dengan permukaan badan tuan rumah, termasuk permukaan dalam saluran pencernaan atau saluran kelenjar eksokrin. Contoh ini termasuk ektoparasit seperti [[kutu]], ectosymbionts semakan seperti teritip yang melekat pada rahang [[Paus (mamalia)|ikan paus]] baleen dan ectosymbionts mutualist seperti ikan bersih.