Saivisme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 28:
 
=== Pengenalan ===
Meskipun Saivisme ialah sebuah sistem falsafah-agama lamapurba yang telah wujud di banyak bahagian India, beberapa orang sarjana dan guru-guru falsafah yang hebat dari Kashmir telah menghasilkan suatu jenamasistem yang tersendiri. Falsafah-agama ini menjadi popular sebagai 'Saivisme Kashmir'. Namun, namanya yang teknikal dan yang lebih tepat ialah 'Pratyabhijna Darsana'.
 
=== Sumber-sumber Utama ===
Baris 41:
 
== Pasupata ==
Pengenalan
 
=== Pengenalan ===
Kepercayaan-Kepercayaa Utama
Mazhab atau kultus Pasupata atau Pasupati ialah suatu mazhab purba. Kepercayaan ini dapat dibuktikan dengan beberapa penemuan berikut: Penggunaan perkataan 'pati, 'pasa', 'prasada' telah disebut dalam Svetasvatara Upanishad (1.11; 6.9; 3.20), penyembahan Shiva dalam rupa Linga, amalan mengikat Sivalinga pada lengan seperti dalam candi Raja Pravarasena (428 Masihi), dan Sivalinga-Sivalinga yang ditemui di Cambodia (kini Kampuchia) dari 550 Masihi.
 
Kultus Pasupata adalah berasaskan kepada Saivagama, beberapa Purana dan beberapa Upanishad minor dari zaman selepas Veda.
 
Antara Agama-agama yang dirujuk ialah Kamika, Ajita, Amsuman, Suprabheda, Svayambhuva, Raurava, Mrgendra, Pauskara, dan Vatula. Agama-Agama ini mungkin telah ditulis antara kurun pertama hingga kurun ke-14. Ianya lebih berpengaruh di India Selatan, terutamanya di Tamil Nadu. Terdapat percanggahan pendapat tentang sama ada beberapa Agama telah dihasilkan pada asalnya dalam Bahasa Tamil dan kemudiannya diterjemahkan ke bahasa Sanskrit, atau dihasilkan dalam bahasa Sanskrit terus.
 
Purana-purana yang dirujuk ialah Vayu, Kurma, dan Siva.
 
=== Kepercayaan-KepercayaaKepercayaan Utama ===
 
== Saiva Siddhanta ==