Ramayana: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 6:
'''Ramayana''' yang asal ditulis oleh Valmiki.
 
== SEJARAHSejarah RAMARama ==
Terdapat suatu perbezaan ketara antara konsep sejarah Barat dan Hindu. Dalam sejarah Barat, bukti untuk kejadian sesuatu perkara ialah tarikh atau masa, tempat atau lokasi kejadian itu berlaku adalah amat penting. Penemuan seketul batu, sebuah pasu atau sekeping duit syiling purba yang ditemui semasa menggali sesuatu tapak arkeologi adalah lebih tinggi nilainya sebagai 'keterangan'  atau 'bukti' sesuatu kewujudan atau kejadian berlaku. Oleh itu, sejarah Barat tidak memberi sebarang kepentingan sama ada sesuatu peristiwa telah meninggalkan kesan ke atas masyarakat masa depan. 
 
Baris 45:
# Uttarakanda
 
==== BALAKANDABalakanda ====
Bab pertama Balakanda bermula dengan Dasaratha, Maharaja kerajaan Kosala. Dasaratha memerintah dari Ayodhya, sebuah kota yang indah. Baginda seorang yang gagah perkasa, adil dan prihatin akan penduduknya. Baginda mempunyai segala-galanya kecuali seorang putera untuk meneruskan kerajaan baginda.
 
Baris 56:
Semasa melalui kerajaan Mithila, mereka bersinggah di istana Raja Janaka. Di sana, Rama berjaya merafak busur Siva dan mematahkannya. Kejadian ini disambut dengan gembira kerana Raja Janaka telah bertitah bahawa sesiapa yang berjaya mengangkat busur itu akan dikahwinkan dengan puteri baginda, Dewi Sita. Utusan di hantar ke Ayodya untuk menjemput Maharaja Dasaratha dan keluarga baginda. Janaka juga menawarkan puteri-puteri lain, Urmila kepada Lakshmana, Mandavi kepada Bharata dan Srutakirti kepada Satrughna. Selepas istiadat perkahwinan diraja ini, mereka kembali ke Ayodhya. Sebelum berangkat ke Ayodhya, Rama juga mengalahkan Parasurama, seorang Avatara Maha Vishnu.
 
==== AYODHYAKANDAAyodhyakanda ====
Beberapa tahun kemudian, Dasaratha memutuskan untuk menabalkan Rama sebagai Putera Mahkota. Seluruh kota Ayodhya menyambut khabar itu dengan penuh kegirangan. Namun, Manthara yang keji, tidak dapat menerima berita itu. Manthara meracuni fikiran Kaikeyi, permaisuri kegemaran Dasaratha. Bergantung kepada suatu janji yang diberikan oleh Dasaratha pada suatu ketika dahulu, Kaikeyi menuntut tahkta untuk putera baginda, Bharata. Kaikeyi juga menuntut agar Rama dibuang negeri selama empat belas tahun. Dasaratha, seorang yang sentiasa menepati janji baginda, tersekat dalam perangkap Kaikeyi. Semua rayuan baginda tidak dipedulikan oleh Kaikeyi.
 
Baris 69:
Akhirnya, Bharata mengambil paduka (alas kaki) Rama dan menabalkannya sebagai 'raja' Ayodhya. Bharata bersemayam di Nandigrama, sebuah kampung kecil, di luar Ayodhya dan menguruskan pentadbiran kerajaan sebagai pemangku Rama.
 
==== ARANYAKANDAAranyakanda ====
Rama, Sita dan Lakshmana menerokai jauh ke dalam hutan Dandaka. Dalam perjalanan ini, mereka bersinggah di asrama-asrama pertapa seperti Valmiki, dan Bharadvaja. Sepuluh tahun berlalu dengan aman dan bahagia. Rama dan Lakshmana menghapuskan ramai raksasa-raksasa kejam yang mengancam kehidupan lain dan ketenteraman di hutan Dandaka.
 
Baris 86:
Semasa mencari Sita, putera-putera itu bertembung dengan Kabandha, seorang raksasa dan membunuhnya (dan dengan itu, membebaskannya daripada suatu sumpahan). Atas nasihat Kabandha, mereka bertemu dengan Sabari, seorang pertapa wanita. Sabari menasihatkan mereka untuk menuju ke bukit Rishyamuka dan berjumpa dengan seorang vanara bernama Sugriva.
 
==== KISKINDHAKANDAKishkindhakanda ====
Sugriva, seekor vanara (monyet) dari keturunan diraja Kishkindha berada di bukit Rishyamuka sebagai pelarian. Abangnya, Vali telah merampas isterinya dan membuangnya dari kerajaan mereka. Rama berkenalan dengan Sugriva dan menjalin persahabatan. Rama berjanji untuk mendapatkan kembali hak Sugriva, sementara Sugriva pula berjanji untuk membantu mencari Dewi Sita.
 
Rama memenuhi janjinya dengan menewaskan Vali dan mendapatkan kembali kerajaan Sugriva. Selepas menjadi raja Kishkindha, Sugriva mengarahkan pasukan vanara untuk mencari Dewi Sita. Satu pasukan tentera di bawah pimpinan Angada, putera mahkota Kishkinda dan Hanuman bertolak ke arah selatan. Sampati, abang Jatayu memberikan maklumat bahawa Ravana telah membawa Sita, merentasi laut ke Lanka. Pasukan vanara mula memikirkan cara-cara untuk merentasi lautan itu.
 
==== SUNDARAKANDASundarakanda ====
Selepas perbincangan, akhirnya, Hanuman diberikan tugas untuk merentasi lautan itu. Dengan kesaktian yoganya, Hanuman membesarkan dirinya dan merentasi lautan itu dalam satu lompatan. Selepas mencari di seluruh pelusuk Lanka, akhirnya, Hanuman menemui Sita di taman Asoka. Hanuman memperkenalkan dirinya dan menyerahkan cincin Rama kepada Sita. Sebagai balasan, Sita memberikan cudamani (perhiasan rambutnya) untuk dibawa kepada Rama, Walaupun Hanuman menawarkan untuk membawanya pulang, Dewi Sita enggan kerana sepatutnya Rama yang datang untuk membebaskannya. Sebelum kembali kepada Rama, Hanuman menyebabkan kemusnahan besar kepada kota Lanka.
 
Sebaik sahaja Hanuman membawa berita tentang penemuan Dewi Sita, Rama mengarahkan Sugriva untuk mengumpulkan pasukan tenteranya dan bertolak ke semenanjung selatan.
 
==== YUDDHAKANDAYuddhakanda ====
Ketika tentera vanara sedang berkhemah di tepi pantai dan merancang strategi untuk merentasi lautan itu, Vibhisana, adik Ravana tiba dari Lanka. Vibhisana, seorang yang mulia telah menasihatkan Ravana untuk mengembalikan Dewi Sita kepada Rama. Ravana yang angkuh dengan kekuatannya, enggan untuk menerima nasihat dan menghina Vibhisana di khalayak ramai. Vibhisana dan empat orang sahabatnya telah meninggalkan Lanka dan berganding bahu dengan Rama.
 
Baris 107:
Di Ayodhya, Rama ditabalkan sebagai Raja dan Sita sebagai Permaisuri. Pemerintahan Rama yang dikenali sebagai Ramarajya membawa keamanan dan kebahagiaan kepada semua penduduknya.
 
==== UTTARAKANDAUttarakanda ====
Beberapa tahun kemudian, pada suatu hari, Rama mendengar suatu berita buruk. Seorang dua penduduk Ayodhya telah mengutuk perbuatan Rama menerima kembali Sita yang telah menetap di rumah Ravana. Terperanjat dengan tomohan itu, Rama memutuskan untuk menghantar Sita ke hutan. Atas titah Rama, Lakshmana membawa Sita ke hutan dan meninggalkannya di sana.
Valmiki Muni menemui Sita yang hamil dan memberinya perlindungan di asramanya. Beberapa lama kemudian, Sita melahirkan putera kembar yang dinamakan sebagai Lava dan Kusa. Atas didikan Valmiki, mereka membesar di asrama itu.