Ramayana: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 158:
 
== Versi Lain Ramayana ==
Pengaruh kuat dan mendalam Ramayana Valmiki telah melahirkan beberapa Ramayana lain dalam bahasa [[Sanskrit]] dan juga beberapa vernakular India. Antara karya-karya Sanskrit yang terkenal ialah Ananda Ramayana, Adhyatma Ramayana, Adbhuta Ramayana, Yoga Vasishtha Ramayana, Tattvasangraha Ramayana dan Sangraha Ramayana.
 
Selain itu, kisah Ramayana juga diberikan dalam beberapa [[Purana]]. Beberapa buah [[Upanishad]] minor seperti Rama Purvatapaniya, Ramottaratapaniya, dan Rama Rahasya merujuk kepada [[Rama]] sebagai Parama Purusha (Tuhan).
 
Antara Ramayana popular dalam bahasa-bahasa lain yang berdasarkan kepada maharya Valmiki atau adaptasinya ialah:
* Rama Charita Manasa oleh Tulasidas (bahasa Hindi)
* Ramayana oleh Kamba (bahasa Tamil)
* Ramayana oleh Krttivasa (bahasa Bengali)
* Ramacaritam dan Kannassa Ramayanam oleh Ceraman dan Kannassa (bahasa Malayalam)
* Ramavatar oleh Guru Gobind Singh (bahasa Punjabi)
* Ranganatha Ramayana (bahasa Telugu)
* Ramacaritra oleh Girdhar (bahasa Gujarati)
* Saptakanda Ramayana oleh Sarala Das (bahasa Oriya)
* Ramayana oleh Madhava Kandhali (bahasa Assam)
* Torave Ramayana oleh Narahari (bahasa Kannada)
 
=== Adhyatma Ramayana ===
Ini ialah sebuah karya yang dipercayai telah dihasilkan pada kurun ke-14 dan menjadi sebahagian daripada Brahmanda Purana. Karya ini berbentuk dialog antara [[Mahadeva|Shiva]] dan [[Parvati]] yang bertujuan untuk menyebarkan kultus agama [[Rama]]. Ia mengandungi puisi-puisi suci dan karya falsafah, termasuk karya popular yang dikenali sebagai [[Rama Gita]].
 
=== Ananda Ramayana ===
Karya ini juga dikenali sebagai Manohara Ananda Ramayana. Karya ini juga berbentuk dialog, mula-mula di antara Shiva dan Parvati dan kemudiannya di antara Ramadasa dan Vishnudasa. Karya ini mengandungi beberapa buah cerita yang masih popular seperti cerita Gokarna (sebuah tempat ibadat yang terkenal di Karnataka, India) dan kisah Ahiravana dan Mahiravana. Karya ini juga dipercayai telah dihasilkan pada kurun ke-14.
 
== Ramayana di Luar India ==
Di luar benua India, Ramayana juga telah tersebar luas di Asia, terutamanya di Thailand, Malaysia, Indonesia, Myanmar, Laos, China dan Jepun. Karya asal Valmiki dalam bahasa [[Sanskrit]] telah diadaptasikan mengikut kesesuaian dan kebudayaan tempatan di luar India. Antara versi Ramayana tempatan yang popular di Asia ialah seperti berikut:
* [[Kakawin Ramayana]] (Jawa)
* [[Hikayat Seri Rama]] (Malaysia)