Brahma: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 32:
* '''Viswakarma''' - Sebagai arkitek alam semesta ini, Brahma juga dikenali sebagai Viswakarma
* '''Nabhija''' dan '''Kanja''' - Menurut mitologi Hindu, Brahma lahir daripada sekuntum teratai yang berasal dari pusat Maha Vishnu. Maka, Brahma juga mendapat nama '''Nabhija''' (yang lahir daripada pusat) dan '''Kanja''' (yang lahir di air).
Nama ''''Narayana'''<nowiki/>' ('seseorang yang berada di lautan' atau 'kediaman manusia') pada asalnya digunakan untuk Brahma dan hanya kemudian untuk [[Maha Vishnu|Maha Vishnu.]]
 
== Mitologi ==
Terdapat beberapa cerita mitos mengenai Brahma sebagai Pencipta dan Pasangan-Nya, Saraswati Devi (Dewi Ilmu). Antaranya ialah:
* Brahma telah lahir dari Telur Emas (Hiranyagarbha) yang wujud dalam Lautan yang Tidak Terbatas.Seterusnya, Vac atau Saraswati menjelma daripada Brahma. Penyatuan Brahma dan Saraswati, melahirkan semua hidupan.
* Brahma adalah simbol Veda dan Saraswati adalah maksud dan jiwa Veda. Maka, semua ilmu, sekular dan kerohanian, telah wujud daripada Mereka.
* Pada suatu ketika, Brahma menjelma sebagai seekor babi hutan dan menyelamatkan dunia yang tenggelam dalam lautan. Kemudian, Brahma mencipta para Rishi, dan Prajapati.
* Rupa kura-kura dan ikan (kemudiannya, dianggap sebagai Avatara Maha Vishnu) juga dikatakan sebagai jelmaan Brahma.
* Para Rishi seperti Atri, Marichi, dan Angiras adalah anak-anak 'minda' Brahma. Manu atau Adam bangsa Aryan adalah cicit-Nya.
* Brahma senang dipuaskan dengan disiplin agama. Golongan dewa, para rishi dan manusia juga mudah mendapatkan rahmat-Nya dengan melakukan disiplin rohani.
* Seni pementasan, lakonan, muzik dan tarian telah diperkenalkan oleh Brahma.
* Brahma adalah sami utama ketika istiadat perkahwinan Siva dan Parvati.
 
== Lihat juga ==