Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mencipta laman baru dengan kandungan 'thumb|Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur '''Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur''' adalah kompleks b...'
 
Baris 4:
 
==Penghuni dan lokasi sebelumnya==
Mahkamah Kuala Lumpur menempatkan [[Mahkamah Malaysia|Kompleks Mahkamah Tinggi]], [[Mahkamah Malaysia|Mahkamah Sesyen]] dan [[Mahkamah Malaysia|Mahkamah Majistret]] Kuala Lumpur. Mahkamah malam juga dijalankan untuk mengendalikan kes-kes yang berkaitan dengan kesalahan trafik.
 
Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur terutamanya merancang untuk mengadakan sebilangan besar kes-kes mahkamah yang berkaitan pada satu masa, serta memusatkan cawangan kehakiman di bandar ini menjadi satu bangunan. Sebelum pembukaan di kompleks ini, mahkamah di Kuala Lumpur yang terselerak di kalangan beberapa bekas bangunan perbandaran penjajah [[Dataran Merdeka]] (di antara mereka, [[Bangunan Sultan Abdul Samad]]), serta [http://www.ambkualalumpur.um.dk/en/menu/TheEmbassy/WismaDenmark.htm Wisma Denmark], bangunan kedutaan [[Denmark]] merangkap pejabat di [[Dang Wangi]] yang menempatkan Mahkamah Tinggi Sivil. Nasib bangunan di Dataran Merdeka dibiarkan kepada Menteri Pelancongan untuk menentukannya.
 
==Susun atur dan kemudahan==